Page 40 - Sosyoloji 1 | 1.Ünite
P. 40

1. ÜNİTE                                Sosyolojiye Giriş, Sosyolojinin Alanı, Yöntem ve Teknikleri



                   Okuma Parçası


                 Aşağıdaki metni okuyarak soruları cevaplayınız.
                 TOPLUM BİLİMLERİNDE GÖZLEM
                 E. Durkheim, “İntihar” adlı çalışmasında savaş dönem-  değildir. Örneğin sosyoloji yardım etmeme davranışını iyi
              lerinde intihar olaylarının azaldığını, toplumda kuralsızlık  ya da kötü olarak değerlendirmez. Sosyoloji doğa bilim-
              hâlinin yaşandığı ekonomik kriz dönemlerinde ise intihar  leri  gibi  deneysel  bir  bilim  değildir.  Çünkü  sürekli
              olaylarının arttığını gözlemlemiştir. Sosyolog, toplumsal  değişim  hâlinde  olan  toplumsal  olayları  ve  toplumsal
              olayları kendi değer ve beğenilerinin etkisi altında kalma-  çevreyi laboratuvar koşullarında gözlemlemek ve yönlen-
              dan nesnel (objektif) olarak inceler. Durkheim’in deyişiy-  dirmek  olanaklı  değildir.  Ancak  sosyoloji,  toplumsal
              le  sosyolog,  toplumsal  olayları  “bir  eşya  gibi”  ele  alır.  olguların  nedenlerini  bireylerde  değil,  diğer  toplumsal
              Sosyoloji,  olanı  olduğu  gibi  inceler. Ahlak,  hukuk,  din  olgularda  arar.  Bunu  yaparken  de  gözlem  yapması
              gibi bireylerin nasıl davranması gerektiğine ilişkin kurallar  kaçınılmazdır.
              koymaz. Bu anlamda sosyoloji kural koyucu yani normatif                           (www.ankara.edu.tr)

              1.  Gözlem tekniğinin sosyolojide kullanılmasının gerekçeleri ile ilgili neler söyleyebilirsiniz?
              2.  Bir  araştırmada  gözlem  tekniği,  toplumsal  olguların  sonuçlarını  analiz  edebilmek  için  yeterli
                 midir? Görüşlerinizi paylaşınız.




                   Okuma Parçası

                 Aşağıdaki metinleri okuduktan sonra soruları cevaplayınız.


                 BU KEZ AFRO PERUKLU                             GÖZLEM TEKNİĞİ
                 1985’te Türk işçisi “Ali Levent” adıyla yaşadıkları-     Sosyal bilimler, insan davranışlarının ve toplumsal
              nı  “En  Alttakiler”  adlı  kitabında  anlatmış  olan  ünlü  süreçlerin araştırılmasını konu alır. Ancak insan davra-
              gazeteci ve yazar Günter Wallraff, yurt dışında yaşayan  nışlarının belirli kalıplara oturtulması ve fen bilimlerin-
              Türk  işçilerinin  dramını  kamuoyuna  duyurmak  için   deki  gibi  kurallar  hâline  getirilmesi  hemen  hemen
              yaşamının iki yılını en kötü koşullar altında, en tehlikeli  imkânsızdır. Belirli durumlara, belirli koşullarda verilen
              işlerde  kaçak  olarak  çalışan  Türk  işçileriyle  birlikte  tepkiler, tutum ve davranışlar bireyden bireye değişiklik
              geçirdi. Böylece onların çalışma ve yaşama koşullarını  gösterir. Bu ve bunun gibi çeşitli nedenlerle davranış ve
              daha  yakından  tanıdı.  Wallraff  bu  araştırmasında  işçi  tutumların  araştırılması  zor  olmakta,  özellikle  nitel
              pazarının  köle  pazarına  nasıl  dönüştüğünü,  kaçak  araştırma  teknikleriyle  çalışmayı  gerektirmektedir.  Bu
              yabancılara tam anlamıyla öldürücü işlerin yüklediğini  tekniklerden biri olan gözlem tekniği özellikle bireylerin
              insanların sırf yabancı oldukları için insan yerine konul-  sergiledikleri davranışları “doğal ortamında” araştırmak
              madıklarını aktardı. Wallraff yabancı bir ülkede bir yıl  gerektiğinde başvurulan bir yöntemdir.
              boyunca  Afrikalı kılığında dolaşıp bu yaşadıklarını da
              kitap ve belgesel hâline getirerek kendilerini “saygılı”     Gözlem tekniğinin en güçlü yönü toplanan verilerin
              sayan  insanların  ırkçı  tutumunu  gözler  önüne  serdi.  tarafsızlığının diğer tekniklere göre daha yüksek olma-
              Wallraff’ın  önceki  gün  gösterime  giren  belgeselinde,  sıdır. Çünkü pek çok insan kendileri ile ilgili sorulara
              Afro  peruğu  ve  siyaha  boyadığı  derisiyle  kendisini  olduğu gibi değil, görünmek istediği gibi cevap verir.
              Somalili  “Kwami  Ogonno”  (Kıvami  Ogono)  diye  Örneğin  yapılan  bir  araştırmada,  millî  parkı  kullanan
              tanıtan  yazarın  aslında  siyahi  olmadığının  hiç  kimse  ziyaretçilere  çöpleri  ne  yaptıklarına  yönelik  sorulan
              farkına  bile  varamadı.  İnsanlar  Ogonno’ya  ten  rengi  soruya %94.6’sı “çöp kutusuna attım” cevabını vermiş
              nedeniyle  ayrımcılık  yapmaktan  çekinmezken  “doğru  olmasına karşın yapılan gözlemde bunun doğru olmadı-
              olanı yaptıkları” inancıyla belgeselde yer almaktan bile  ğı  ve  çoğu  ziyaretçinin  çöplerini  arkasında  bırakarak
              kaçınmadı.                                      gittiği belirlenmiştir.
                                               (www.radikal.com.tr)                           (www.kisi.deu.edu.tr)



              1.  Araştırmacının kimliğini gizlemesinin nedenleri hakkında neler söyleyebilirsiniz?
              2.  Araştırmacı olayların merkezinde yaşantısını sürdürürken tarafsızlığını koruyabilmiş midir? Görüşle-
                 rinizi paylaşınız.
              3. Sizler de belirlediğiniz bir alanda (okul, hastane, köy, işyeri vb.) beşerli gruplar hâlinde gözlem çalış-
                 ması yapınız. Gözlem sonuçlarını raporlayarak sınıfta sununuz.









                                                           50
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44