Page 100 - Tasarım Beceri Atölyeleri Öğretmen El Kitabı
P. 100
ÇALIŞMAYLA İLGİLİ KAVRAMLAR VE BİLGİLER
Geleneksel Ebru Sanatı: Ebru yoğunlaştırılmış sıvı üzerine renklerin sınırsız değişimlerle birbirleriyle ku-
caklaşması, kaynaşması, dans etmesidir. Ebru Sanatını yüzyıllar boyu gizemli kılan, sanatçıyı ebru teknesinin
başında dünyanın bütün gizlerini, kaoslarını aşmaya iten; bu sanatın akıcı, daima dinamik, değişken, kendini
aşan sonsuz teknikleri deneme fırsatı veren bir kağıt boyama sanatı olmasıdır. Ebru; tezhip ve hat ile birlikte
kitap sayfalarında, murakka kenarlarında, ciltlerde, yazı boşluklarında ve koltuklarında kullanılmakla birlikte
günümüzde başlı başına bir sanat eseri olarak düşünülmekte ve sergilenmektedir. Tarihimizde bilinen meş-
hur ebrucular, Hatib Mehmet Efendi, Şeyh Sadık Efendi, Hezarfen Edhem Efendi ve Necmeddin Okyay’dır.
http://www.yazmanadir.yek.gov.tr/Home/ShowLink?LINK_CODE=154
GEREKLİ ARAÇ, GEREÇ VE MALZEMELER
Araç ve Gereçler:
35x50 tekne, kitre (geven ya da deniz kadayıfı ile hazırlanmış), toprak boyalar, öd, 35x50 suya dayanıklı
ebru kağıdı, at kılı fırçalar, biz, tarak, iğne, kavanoz, saf su, gazete, temizlik bezi, iş önlüğü, plastik kova (kitre
yapımı için), mikser (kitreyi karıştırmak için).
Deniz Kadayıfı ile Kitrenin Hazırlanışı:
35x50 tekne için 50 gr (2 yemek kaşığı) toz deniz kadayıfına 6 litre saf su (ya da dinlenmiş su) ilave edilerek
mikserle karıştırılır. Karışım ara sıra tekrar karıştırılarak iyice özleştirilir. Su yoğun hale gelince dinlenmeye
bırakılır. Deniz kadayıfı ile hazırlanan kitre en az 6 saat dinlendikten sonra kullanılmalıdır. Hazırlanan kitreye
boya damlatılıp biz ile şekil verince boyaya hakim olunamayıp, şekil bozuluyorsa (uçuyorsa) kitreye biraz daha
dinlenmiş su ilave edilip el ile karıştırılmalıdır.
Toprak Boyanın Hazırlanışı:
Günümüzde hazır toz boyalar satılmaktadır. Su ile merhem, macun kıvamına getirilen toz halindeki toprak
boya arzu edildiği kadar kavanoza alınır. Biraz su (saf su), biraz öd ilave edilerek karıştırılır. Kitre üzerinde
biz ile denemeler yapılır. Boya kararında açılıyorsa idealdir; eğer kitrenin dibine çöküyorsa su ilave edilmesi
gerekir. Boya ayran kıvamında olmalıdır. Boya, yeteri kadar su ilave edilip, doğru öd ayarı yapıldığında kum-
lanmadan açılıyor ve kağıttan akmıyorsa kullanıma hazır demektir. Öd, boyanın açılmasını sağlamaktadır.
Az öd kullanıldığında boya halkaları daha küçük olur. Çiçek ebrusunda öd miktarı daha az, boya daha yoğun
kullanılır.
92