Page 96 - Tasarım Beceri Atölyeleri Öğretmen El Kitabı
P. 96
mutlu bir hal çağrıştırma eğilimindedir. Seçili günler aile ve toplum için ortak bir değer doğrultusunda belirle-
nirler. Oysa o aile albümlerinde yer alan her birey için, önemli günler ya da mutluluk anları farklılık gösterebi-
lir, hatta böylesi bir kurgu içerisinde zorla gülümsetilmiş ve o an mutsuz bir çocuk için, mutlu bir aile fotoğrafı,
bir travmayı anımsatabilir. Bir anneanne fotoğrafı, tek başına bütün albümün taşıdığından daha sıcak bir aile
hissini çağrıştırabilir. Bir aile fikri çerçevesinde kurgulanmış bir albümün, bozularak yeniden inşa edilmesinde
de, fotoğrafa dair sosyal ve kişisel öğelerin yaratıcı sürecin bir parçası olduğu bir çalışma imkânı bulunacaktır.
GEREKLİ ARAÇ, GEREÇ VE MALZEMELER
Özel bir bağ kurulmuş fotoğraf ya da bir aile fotoğraf albümü.
Yaratıcı süreçte kullanılacak malzemelere katılımcılar kendileri karar vereceklerdir.
EMNİYET RİSKLERİ VE TEDBİRLERİ
Atölye sırasında öğrencilerin getirecekleri fotoğraflar onların özel hayatından mahrem olabilecek kesit-
ler içerebilir. Kurdukları yakınlıklarda derinlere işlemiş psikolojik öğeler barınabilir. Bu gibi unsurların başka
öğrencilerin de katılımıyla gerçekleşecek okumalar ve konuşmalar içerisinde hassas bir paylaşım içerdiği göz
önünde bulundurulmalıdır. Öğretmen, tüm sürecin titizlikle izleyicisi ve yönlendiricisi konumunda bulunma-
lıdır. Özel alana ve öğrencinin taşıdığı hassas bağlara zarar gelmeden bu sürecin idare edilmesi öğretmenin
dikkati sayesinde kolaylıkla üstesinden gelinebilir, dikkat edilmediği durumda ise motive kırıcı zedeleyici bir
tecrübe doğmasına sebep olabilir.
ÖĞRETMENE NOTLAR
Öğretmenin, fotoğraf okumaları sırasında kişisel ile grup yorumları arasındaki farkın önemini belirtici, bu
önemin kişisel bağa sahip öğrenci lehine, yaratıcı bir potansiyele dönüşmesine yardımcı rol oynaması atölye-
nin başarıya ulaşmasının en önemli gerekliliklerinden biridir. Bu süreçte, fotoğrafta bir yakınına ait bir hatırayı
anımsayan öğrencinin, bu hatıranın kendisinden başka kimseye aktarılamayışı, sanatsal yaratının da önemli
katmanlarından biri olan bunalma, gerilim gibi olumsuz duygular çağırabilir. Öğretmenin bu tür duyguların
yaratıcı sürece tercüme edilişine dair kişisel tecrübelerini öğrencilerle paylaşması, fotoğraf ya da başka disip-
linlerden örnekleri öne sürmesi süreç açısından yardımcı rol oynayabilir.
Çalışma, fotoğrafın kişisel bir ifade aracı olmasına sahip olan yanlarının görünür kılınması kadar, öğrenci-
lerin, kendilerinde barınan en özgün yaratıcı gücün saklı olduğu alanın, sevgi bağlarının geliştiği ve muhafaza
edildiği haznenin de konuşulduğu, fotoğraflar vasıtasıyla sosyal bir ortamda dışarıya taşındığı bir çalışma
88