Page 196 - Tasarım Beceri Atölyeleri Öğretmen El Kitabı
P. 196
amaçla etüv kullanılabilir. Etüvde 120-130 C de 10-12 saat kurutmak yeterlidir (Resim 3). Kurutma işleminden
0
sonra ZnS bir havanda öğütülerek kullanıma hazır hale getirilir (Resim 4)
Resim Üzerine Uygulama
İstediğiniz bir malzeme üzerine resim tamamlanır. Resimde beyaz olarak parıldaması istenilen kısımlar
belirlenir. Resim çalışması kuruduktan sonra o kısımlara ince bir film tabakası halinde şeffaf vernik, şeffaf bir
yapıştırıcı veya şeffaf renkli reçine uygulanır. Bu işlemin amacı toz halindeki ZnS ün tutunması için yüzey oluş-
turmaktır. Bir müddet kuruduktan sonra toz haline getirilen ZnS katısı yüzey üzerine dökülür. İlgili kısımlarda
bol miktarda kalmasına önem verilmelidir. Bu sırada ZnS katısının nemlenmemesine özen gösterilir. Çalışma
kurumaya bırakılır. Karanlık bir ortamda resim çalışması üzerine birkaç dakika mavi-mor ışık düşürülür. Işığı
kapatıldığı zaman ZnS katısının gözle görülebilir derecede parıldama yaptığı, resmin sadece o kısımlarının
görülebilir olduğu gözlemlenir (Resim 5).
Resim 5. Öğütülmüş ZnS katısının mavi ışık altındaki görünüsü
Ayrıca, ressamların ünlü eserleri de fsoferesans özellik gösteren maddelerle yeniden yorumlanabilir. Örne-
ğin Vincent van Gogh’ un “Yıldızlı Gece” tablosu (Resim 6-a) bu çalışma için çok uygundur. Bu eser yağlı boya
ile tekrar yapılıp ilgili kısımlar ZnS ile kaplanırsa mor-mavi ışık altındaki (Resim 6-b) ve karanlık ortamdaki
görüntülerinin (Resim 6-c) Resim 6’ daki gibi olması beklenir.
a) b) c)
Resim 6. Yıldızlı Gece Eseri (Vincent van Gogh)
188