Page 204 - Tasarım Beceri Atölyeleri Öğretmen El Kitabı
P. 204
Arduino kodlarında LCD ekran için LiquidCrystal kitaplığını ve Tuş Takımı kitaplığını eklememiz ge-
rekmektedir. Ardından zil ve ultrasonik sensör için pinleri tanımlamak lazımdır. Program içerisinde ilgili de-
ğişkenleri tanımlamak, tuş takımının tuşlarını tanımlamak ve tuş takımı ve LCD için de iki nesne oluşturmak
gerekmektedir.
Kurulum aşamasında LCD’yi başlatmak, buzzer ve ultrasonik sensör için pin modlarını tanımlamak gerek-
mektedir. Bu işlemleri yapan kodlar Ek-1’de sunulmaktadır.
Döngü aşamasında öncelikli olarak alarmın aktif olup olmadığı kontrol edilmektedir. Alarm aktif değilse,
LCD’de programın ana ekranına sahip olacağız. Ana ekranda da iki seçenek sunulmaktadır: (1) Alarmı etkin-
leştirmek için A ve (2) Şifreyi değiştirmek için B. Daha sonra myKeypad.getKey () işlevini kullanarak tuş takı-
mından hangi düğmeye basıldığını okuruz ve eğer bu A düğmesi ise zil 200 milisaniyelik bir ses çıkaracaktır.
Bu işlemleri yapan kodlar Ek-2’de sunulmaktadır.
Şimdi ise LCD üzerinde “Alarm devreye girecek” mesajını yazdıracağız. Bir süre döngüsü kullanarak
alarm etkinleştirilmeden evvel 9 saniyelik bir geri sayım yapılacaktır. Ardından “Alarm etkinleştirildi” mesajı
görünecek ve alarm sistemi karşısındaki nesnelerle ilk mesafe ölçümünü yapacağız. Bu işlemleri yapan kodlar
Ek-3’te sunulmaktadır.
Bir sonraki adım ultrasonik sensör ile ilgili olarak yapılacak mesafe ölçümleridir. Bu işlemi yapan kodlar
Ek-4’te sunulmaktadır.
Alarmın etkinleştirildiğini ya da alarmın durdurulması için şifre girilmesi gereken bir mesaj ekranda gö-
rüntülenmelidir. Next-while döngüsü kullanarak tuş takımında herhangi bir tuşa basılıp basılmadığı kontrol
edilmekte ve her basılan tempPassword değişkenine aktarılmaktadır. 4 haneden fazla girildiğinde veya keypad
üzerindeki sharp tuşuna basıldığında önceden girilen rakamlar tamamen silinmekte ve böylece baştan tekrar
şifre girme işlemi başlamaktadır. Bu işlemi yapan kodlar Ek-5’te sunulmaktadır.
Yıldız tuşuna basılarak o anda girilen şifrenin başlangıçta ayarlanan şifre ile aynı olup olmadığı kontrol
edilir. Eğer şifre doğruysa alarm devre dışı bırakılacak, zil sesi sonlanacak, ve ana ekrana dönülecektir. Eğer pa-
rola yanlış girilmişse, “yanlış, tekrar deneyin” uyarısı verilecek, ve doğru şifrenin tekrar girilmesi istenecektir.
Şifreyi değiştirmek içinde benzer bir yöntem kullanılmaktadır. Bu işlemi yapan kodlar Ek-6’da sunulmaktadır.
Tüm bu işlemleri yapan Arduino kodlarının tamamı ise Ek-7’de sunulmaktadır.
196