Page 290 - Tasarım Beceri Atölyeleri Öğretmen El Kitabı
P. 290
gösterimleri gerçekleştirilir. Tanecikli boyutu modellemek amacıyla genel-
likle kimya alanında “top-çubuk” modeli ile atomlar ve kimyasal bağlar
temsil edilir. Bu amaçla araştırma grubu farklı malzemeler kullanarak is-
tedikleri moleküllerin modellemelerini yapabilir. Aşağıda araştırma gru-
bunun hazırlayıp kullanabileceği farklı model seti örnekleri verilmektedir.
(Şekil 1- 2 ve 3).
Bu aşamada araştırma grubu Tasarım Beceri Atölyesinin imkânlarını
Şekil 3. Plastik molekül seti -2 dikkate alarak istedikleri bir model setini tasarlayıp yapabilirler. Model seti
tamamlandıktan sonra moleküller tamamlanır.
3.Aşama. Minyatür eşya tasarımları oluşturma:
Bu aşama çalışma grubunun yaratıcılığını ve işbirlikli çalışmalarını ortaya ko-
yabilecekleri bir aşamadır. Çalışma grubu 2 farklı şekilde tasarımlar gerçekleştire-
bilir.
İlk olarak ürettikleri molekül modellerinden farklı eşya/nesne/araç tasarlaya-
bilirler. Bir model oluşturup bu modelden nasıl tasarımlar yapabileceklerini araş-
tırıp sonuçlarını tartışabilir, işbirlikli üretim sürecine girebilirler. Örneğin, düzgün
dörtyüzlü yapılardan oluşmuş binalar tasarlayabilirler. Yada hamak/ salıncak şek- Şekil 4: 15C5 molekülü
linde ürünler tasarlayabilirler. Örneğin bir supramolekül olan 15-taç-5 (15-Crown-5)
molekülü (Şekil 4) ile bir kolye tasarlanabilir. Benzer şekilde farklı moleküllerden aksesuarlar tasarlanabilir.
İkinci üretim şekli ise çevrelerinde gördükleri sorunlara modelleri dikkate alarak ergonomik, estetik, yara-
tıcı ve özgün çözüm yolları önermeleridir. Bu aşamada teknoloji tasarım ilkeleri ve tasarım üretim süreci mut-
laka göz önünde bulundurulmalıdır. Örneğin baş ağrısı çeken bir kişi için kafaya takılıp masaj yapılabilecek bir
Şekil 5 : C70 molekülünün farklı açılardan görünümü
282