Page 46 - Tasarım Beceri Atölyeleri Öğretmen El Kitabı
P. 46
EMNİYET RİSKLERİ VE TEDBİRLERİ
Çalışan öğrencinin sağlığını korumak için süreç boyunca iş eldiveni, toz maskesi ve koruyucu gözlük kul-
lanımı için önlem alınmalı ve takibi yapılmalıdır. Ahşap malzemeyi şekillendirme sürecinde kullanılacak ma-
kinelerde elektrik çarpmasına karşı ve kesici el aletler ile işlem yapılması esnasında sivri/kesici uçların zarar
vermemesi için dikkat edilmesi gerekmektedir.
ÖĞRETMENE NOTLAR
Çalışmaya başlamadan önce, üç boyutlu tasarım ve ahşap malzeme hakkında kısa bilgilendirme yapıl-
malıdır. Düzlem bir yüzeyde üç boyutlu his oluşturabilmek için örnekler verilmeli, temalar ve üretim süreci
hakkında videolar izletildikten sonra projeye başlanılmalıdır.
ÇALIŞMA YÖNERGESİ (İŞLENİŞ)
Problemi Belirleme Aşaması
Tasarım, sadece bilgisayarda özel yazılımlar kullanılarak veya “T” cetveli, gönye vb. çizim araçları ile bir
kâğıt yüzeyine mi yapılır acaba? Tasarımı yapılan bir temada üç boyutlu his oluşturmak için boyama, gölgelen-
dirme ve doku çalışmaları dışında başka uygulamalar yapılması veya farklı özellikteki malzemelerin kullanıl-
ması mümkün müdür? Mümkün ise bu malzemeler neler olabilir? Bu sorular çoğaltılabilir. Öğrenciler, mevcut
olan makine, alet ve malzeme imkânlarını kullanarak üç boyutlu his oluşturabilecek bir tasarım ve uygulama
yapmaya özgüvenleri var mıdır? Bu kapsamda, öğrencilerin problem olarak tanımladıkları unsurların belirlen-
mesi önemlidir.
Araştırma Aşaması
Öğrencinin, üç boyutlu his oluşturacak tasarımların yapılması ve uygulanması hakkında internet ve basılı
kaynaklardan araştırması istenir. Mümkün ise proje ekibinde yer alan öğrenciden prizmatik herhangi bir nes-
nenin taslak çiziminin yapılmasını veya edinecekleri görsellerinin getirilmesi sağlanır. Ahşap türleri arasındaki
önemli karakteristik farklılıklarının temel düzeyde tanımlanması için yönlendirme yapılır.
Fikir Geliştirme Aşaması
Basit geometrik formlardaki farklı ahşap türlerinin bir araya getirilmesi suretiyle üç boyutlu / derinlik
hissi oluşturulup oluşturulamayacağı ekseninde değerlendirmeler yapılarak öğrencilerin ilk tepkileri ölçülür.
Gerekli görülmesi halinde, mini bir anket yardımıyla öğrencilerin hazır bulunurlukları belirlenir.
38