Page 76 - Yönetim Bilimi (Tüm Kitap)
P. 76

Yönetim Bilimi







                                                  Örgüt Kültürü

                     Kültür, bir toplumda ya da toplulukta paylaşılan ortak tutum, davranış
                     ve alışkanlıkların bütünüdür. Bu bağlamda, ortak bir hedef paylaşan
                     ortak değerleri benimseyen ve belli kurallara tabi olan örgütler de bir
                     kültür oluşturur. Bir örgütte, insanla ilgili her şey o örgütün kültürünü
                     oluşturur.  Örgütlerde,  amaçları  destekleyen  ve  hedeflere  ulaşmayı
                     sağlayan bir ortam, bir sistem oluşturulmaya çalışılır. Çalışma ilkeleri,
                     roller, tutum ve davranışlar, normlar, gelenekler bu sistemin parçaları-
                     dır. Bunlar örgüt için bir “kimlik” oluşturur (Görsel 2.12).
























                                                                         Görsel 2.12: Örgüt kültürü
                     2.2.3. Örgütleme Sürecinin İlkeleri

                     Örgütlenmenin amaçlara ulaşmadaki etkisi, belli ilkeler doğrultusunda ger-
                     çekleştirilmesini  gerektirir.    Bu  ilkeler  çerçevesinde  oluşturulan  örgütsel
                     yapı, çalışmalar için sağlam bir altyapı oluşturur. Bu ilkeler şöyledir:

                        1. Örgütteki bütün birimler aynı amaca yönelmelidir.

                        2. Bilgi, yetenek ve kapasitesine göre her yöneticiye, denetimi altında
                            bulundurabileceği oranda birimlerin yönetim yetkisi verilmelidir.
                        3. Örgüt içinde bütün personelin, yetki ve sorumlulukları açık, kesin ve
                            net olarak belirlenmelidir.
                        4. Alt birimler, tek bir yöneticiye bağlı olmalıdır. Böylelikle çalışmanın sür
                            dürülmesinde belli bir düzen sağlanır.

                        5. Örgütlerde benzer işler bir araya getirilerek oluşturulan grupların yetki
                            ve sorumluluğu tek bir yöneticiye verilmelidir. Böylelikle düzenli ve etkin
                           çalışma ortamı sağlandığı gibi personelin uzmanlığından da en yüksek
                           oranda faydalanmak mümkün olacaktır.
                        6. Örgütte, yetki ve sorumluluklar dengeli bir biçimde dağıtılmalıdır.

            74
   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81