Page 8 - AKRAN NEZAKETİ
P. 8

ÖN SÖZ




            Eğitimin ne olduğu tarih boyunca düşünürler, eğitimciler tarafından tartışılmış ve konunun farklı boyutları
            ortaya konmuştur. Eğitime yönelik tartışmaların odağı bilişsel ve fiziksel öğrenmelerdir. Bunun yanında
            kişisel gelişim, öz denetim, keşfetme, geliştirme, kimlik oluşturma, kültürel ve ahlaki aktarım, toplumsal
            değerlerin  sürdürülebilmesi,  toplumsal  uyum  gibi  kavramlar  da  eğitimle  ilişkilendirilmiştir.  Eğitim
            bilimlerinde ise eğitim kavramının “bireyin davranışlarında kendi yaşantısı yoluyla kasıtlı ve istendik
            deği şimler meydana getirme süreci" şeklindeki tanımı genel kabul görmüş bir ifadedir.
            Okullar, eğitimin planlı olarak gerçekleştiği kurumlardır. Bu bağlamda okul yaşantısı, öğrenci açısından
            farklı bilişsel ve sosyal öğrenmeleri içerir. Eğitim öğretim süreçlerinde öğrenciler arasında yaşanan bazı
            sorunlarla sık sık karşılaşılması olağandır. Bu sorunların en önemlilerinden biri olan çatışma,  öğrencilerin
            birbirleriyle olan ilişkilerinde ve iletişimlerinde görülür. Aynı veya yakın yaş grubundaki öğrencilerin fiziksel
            veya sözel etkileşimleri bazen bir tarafın psikolojik ya da fiziksel zarar gördüğü durumlara dönüşebilir.
            Yaşanan bu süreç “akran zorbalığı” olarak tanımlanmaktadır.

            Akran zorbalığı ifadesi bir sorunun tanımlanması olarak ortaya çıkmıştır. Ancak sorunu ifade ederken
            kullanılan “zorbalık” sözcüğüyle bu istenmeyen durum, dilde ve zihinlerde tekrara dayanan olumsuz bir
            öğrenmeye dönüşmektedir. Öte yandan sorunu ifade etmemek ya da görmezlikten gelmek, sorunları
            çözmez hatta bu sorunların çözümünü güçleştirir. Bir sorunun kalıcı bir şekilde çözülebilmesi için
            çözüm olabilecek durum ve yaşantıların da sunulması şarttır. Bundan dolayı akran zorbalığı sorununun
            çözümüne yönelik bir çaba ve daha genişletilmiş bir durum olarak “ahlaki yaşam” için akran nezaketi
            ifadesinin vurgulanması yerinde olacaktır.
            Farsça kökenli bir sözcük olan nezaket; ince, zarif, nazlı anlamlarına gelmektedir. TDK Güncel Türkçe
            Sözlük nezaketi “başkalarına karşı saygılı ve kibar davranma; naziklik.” olarak tanımlamaktadır. Nezaket,
            ahlaki ilkelerin bir bölümü olan görgü kurallarının günlük hayatta uygulanması olarak ifade edilebilir.
            Bu anlamda nezaket, insanın kendi dışındakileri de fark etmesi ve önemsemesinin bir göstergesidir.
            Hitap biçiminden istek sözcüklerine, mimiklere kadar her davranışta nezaket yer alabilir. Bir kişiye hitap
            ederken “beyefendi”, “hanımefendi” sözcüklerini kullanmak, birinin seslenmesine karşılık “efendim”
            sözcüğüyle cevap vermek, “arkadaşım”, “öğretmenim” vb. ifadelerini kullanmak nezaket için küçük
            adımların oluşmasını sağlar. Yine istek durumlarında “lütfen”, “affedersiniz”, “rica ederim”, “izninizle”
            vb. kelime ve kelime gruplarını kullanmak sosyal hayatı nezaket temelinde yaşamanın yollarını açabilir.

            Nezaket kuralları toplumdan topluma, kültürden kültüre bazı değişiklikler gösterebilir. İnsanların iletişim
            hâlindeyken sosyal normlara uygun ve birbirlerine saygılı davranmaları nezaketin temelini oluşturur.
            Nezaket, aynı zamanda insana verilen değerin ve saygının göstergesidir. Nazik olmak; okulda, sokakta,
            evde, sosyal ağlarda kısacası insanların etkileşim hâlinde olduğu her yerde gerginliklerin, çatışmaların
            ve öfkeli ifadelerin önüne geçebilecek davranış biçimidir.
            “Akran  nezaketi”,  öğrencilerin  sosyal  ilişkilerinin  temelinde  nezaketin  yer  almasını  amaçlayan  bir
            kavramdır. Bu kavram çerçevesinde gerçekleştirilen etkinlikler, nezaketin sözel ve davranışsal olarak
            sürekliliğini  amaçlamaktadır.  Söz  konusu  bu  etkinlikler  ile  öğrencilerin  akranlarıyla  iletişimlerinde,
            paylaşımlarında, mücadelelerinde nezaketi temel almaları hedeflenmektedir. Hazırlanan etkinliklerde
            öğrencilerin odak noktası nezaket olan deneyimler edinmeleri ve nazik olmanın muhtemel pek çok sorunu
            çözebileceğini  fark etmeleri amaçlanmıştır.

            Okul hayatı, dijital ortam, aile ve toplum hayatı, inanç ve kültürel değerler bu etkinlik kitabının ana
            temaları olarak belirlenmiştir.






                                                                                                     7
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13