Page 9 - AKRAN NEZAKETİ
P. 9
"Okulda Akran Nezaketi" temasında okullar akran nezaketinin yaygınlaşması hedeflenen temel mekânlar
olduğu için her öğrencinin aktif olarak rol aldığı etkinliklerle nezaketi özümsemesi ve hayata geçirmesi
amaçlanmaktadır. Sınıfta veya okulun ortak alanlarında uygulanacak etkinliklerle sevgi, saygı, empati,
duyarlılık başta olmak üzere nezaketle ilgili tüm kavramların öğrencilerce deneyimlenmesi sağlanacaktır.
"Dijital Ortamlarda Akran Nezaketi" temasında sosyal medya, dijital iletişim vb. alanlara yönelik akran
nezaketi etkinlikleri oluşturulmuştur. Dijital ortamlar, çoğu kez aile ve öğretmenlerin ulaşamadığı,
öğrencinin ailesinden ve öğretmenlerinden bağımsız ve denetimsiz hareket edebildiği ortamlardır. Bu
temada öğrencilerin dijital ortamda da öz denetim ve saygı temelli davranmaları gerektiği vurgulanmıştır.
Etkinliklerde, iletişimin sanal kimliklerle dahi olsa nezaket temelli olması gerektiği ve bu durumun kişilik
bütünlüğünü korumak anlamına geldiği ifade edilmiştir.
“Ailede ve Toplumda Akran Nezaketi” temasında aile ilişkilerinde özellikle sevgi ve saygı temelli nezaket
örnekleri incelenmiş ve evde mahremiyete saygının akran nezaketiyle olan bağı vurgulanmıştır. Ahlak
kuralları ve nezaketin toplumun huzur ve mutluluğu ile ilişkisi üzerinde durulmuştur. Diğer taraftan
öğrencinin okul dışı yaşantısında da (mahalle, apartman vb. arkadaşlıklarında) akran nezaketinin
arkadaşlığın en sağlam temellerinden biri olduğu vurgusu yapılmıştır.
“Kültürde ve İnançta Akran Nezaketi” temasında ise nezaketin tüm dinlerde ve kültürlerde önemsendiğine
yönelik etkinlikler yer almaktadır. Bütün dinlerde önemi vurgulanan arkadaşlık, komşuluk, alçak
gönüllülük, sabır, sevgi gibi kavramların akran nezaketi ile bağı vurgulanmıştır. Kültür başlığında ise
nezaket anlayışının kültürler arası benzerlik ve farklılıklarından hareketle bu benzerlik ve farklılıklara saygı
duyulması gerektiği üzerinde durulmuştur. Ayrıca tarihe geçmiş örnek kişilerin sözleri, yaşantılarında
akran nezaketinin önemi ve gerekliliği vurgulanmıştır.
Akran nezaketi bu dört ana temadan hareketle alçak gönüllülük, yardımseverlik, duyarlılık, öz denetim,
mahremiyet, sabır, adalet, sevgi ve saygı kavramları ile ilişkilendirilmiştir.
Etkinlikler öğrencilere yönelik süreç yönergeleri oluşturularak hazırlanmıştır. Etkinlikler öğretmenlerin
rehberliğinde ve koordinasyonunda gerçekleştirilecektir. Bundan dolayı etkinliklerin tanıtım kısmında
yer alan “Etkinliğin Amacı”, “Etkinliğin Açıklaması”, “Beceriler” ve "Değerler" başlıklarının öğretmenlere
kılavuz olması beklenmektedir.
Etkinliklerde ortaöğretim dersleri öğretim programlarında yer alan sosyal ve duygusal öğrenme
becerilerinin öğrencilerce kullanılması veya kazanılması da hedeflenmiştir. Etkinlik giriş bölümünde yer
alan “Beceriler” kısmındaki sosyal ve duygusal öğrenme becerileri, kazandırılması beklenilen temel düzey
olup farklı becerilerin işe koşulması etkinliği uygulayan öğretmenin tasarrufundadır. Ayrıca etkinliklerin
amacı doğrultusunda ilişkili olduğu değerler de giriş kısmında yer alan "Değerlerimiz" başlığı altında yer
almaktadır.
Akran Nezaketi Etkinlik Kitabı'nda yer alan etkinlikler her temada "Sınıf içi Etkinlikler", "Okul Dışı
Etkinlikler" ve "Aile Katılımlı Etkinlikler" olmak üzere 3 bölüm olarak uygulanacaktır.
“Sınıf İçi Etkinlikler” bölümünde öğrencilerin akran nezaketi konusunda hem bilgi edinmeleri hem de etkin
bir şekilde akran nezaketini deneyimlemeleri hedeflenmiştir.
“Okul Dışı Etkinlikler” bölümünde öğrencilerin sadece okulda değil okul dışında da akran nezaketi
konusunda farkındalık kazanmaları ve bu kavramı içselleştirmeleri hedeflenmiştir.
“Aile Katılımlı Etkinlikler” bölümünde öğrencilerin aileleriyle birlikte paylaşım ortamının artması sağlanarak
aile bağlarının nezaket temelinde güçlenmesi hedeflenmiştir.
8