Page 9 - AKRAN NEZAKETİ
P. 9

"Okulda Akran Nezaketi" temasında okullar akran nezaketinin yaygınlaşması hedeflenen temel mekânlar
          olduğu için her öğrencinin aktif olarak rol aldığı etkinliklerle nezaketi özümsemesi ve hayata geçirmesi
          amaçlanmaktadır. Sınıfta veya okulun ortak alanlarında uygulanacak etkinliklerle sevgi, saygı, empati,
          duyarlılık başta olmak üzere nezaketle ilgili tüm kavramların öğrencilerce deneyimlenmesi sağlanacaktır.

          "Dijital Ortamlarda Akran Nezaketi" temasında sosyal medya, dijital iletişim vb. alanlara yönelik akran
          nezaketi  etkinlikleri  oluşturulmuştur.  Dijital  ortamlar,  çoğu  kez  aile  ve  öğretmenlerin  ulaşamadığı,
          öğrencinin ailesinden ve öğretmenlerinden bağımsız ve denetimsiz hareket edebildiği ortamlardır. Bu
          temada öğrencilerin dijital ortamda da öz denetim ve saygı temelli davranmaları gerektiği vurgulanmıştır.
          Etkinliklerde, iletişimin sanal kimliklerle dahi olsa nezaket temelli olması gerektiği ve bu durumun kişilik
          bütünlüğünü korumak anlamına geldiği ifade edilmiştir.
          “Ailede ve Toplumda Akran Nezaketi” temasında aile ilişkilerinde özellikle sevgi ve saygı temelli nezaket
          örnekleri incelenmiş ve evde mahremiyete saygının akran nezaketiyle olan bağı vurgulanmıştır. Ahlak
          kuralları ve nezaketin toplumun huzur ve mutluluğu ile ilişkisi üzerinde durulmuştur. Diğer taraftan
          öğrencinin okul dışı yaşantısında da (mahalle, apartman vb. arkadaşlıklarında) akran nezaketinin
          arkadaşlığın en sağlam temellerinden biri olduğu vurgusu yapılmıştır.
          “Kültürde ve İnançta Akran Nezaketi” temasında ise nezaketin tüm dinlerde ve kültürlerde önemsendiğine
          yönelik  etkinlikler  yer  almaktadır.  Bütün  dinlerde  önemi  vurgulanan  arkadaşlık,  komşuluk,  alçak
          gönüllülük, sabır, sevgi gibi kavramların akran nezaketi ile bağı vurgulanmıştır. Kültür başlığında ise
          nezaket anlayışının kültürler arası benzerlik ve farklılıklarından hareketle bu benzerlik ve farklılıklara saygı
          duyulması gerektiği üzerinde durulmuştur. Ayrıca tarihe geçmiş örnek kişilerin sözleri, yaşantılarında
          akran nezaketinin önemi ve gerekliliği vurgulanmıştır.

          Akran nezaketi bu dört ana temadan hareketle alçak gönüllülük, yardımseverlik, duyarlılık, öz denetim,
          mahremiyet, sabır, adalet, sevgi ve saygı kavramları ile ilişkilendirilmiştir.
          Etkinlikler öğrencilere yönelik süreç yönergeleri oluşturularak hazırlanmıştır. Etkinlikler öğretmenlerin
          rehberliğinde ve koordinasyonunda gerçekleştirilecektir. Bundan dolayı etkinliklerin tanıtım kısmında
          yer alan “Etkinliğin Amacı”, “Etkinliğin Açıklaması”, “Beceriler” ve "Değerler" başlıklarının öğretmenlere
          kılavuz olması beklenmektedir.

          Etkinliklerde  ortaöğretim  dersleri  öğretim  programlarında  yer  alan  sosyal  ve  duygusal  öğrenme
          becerilerinin öğrencilerce kullanılması veya kazanılması da hedeflenmiştir. Etkinlik giriş bölümünde yer
          alan “Beceriler” kısmındaki sosyal ve duygusal öğrenme becerileri, kazandırılması beklenilen temel düzey
          olup farklı becerilerin işe koşulması etkinliği uygulayan öğretmenin tasarrufundadır. Ayrıca etkinliklerin
          amacı doğrultusunda ilişkili olduğu değerler de giriş kısmında yer alan "Değerlerimiz" başlığı altında yer
          almaktadır.

          Akran Nezaketi Etkinlik Kitabı'nda yer alan etkinlikler her temada "Sınıf içi Etkinlikler", "Okul Dışı
          Etkinlikler" ve "Aile Katılımlı Etkinlikler" olmak üzere 3 bölüm olarak uygulanacaktır.

          “Sınıf İçi Etkinlikler” bölümünde öğrencilerin akran nezaketi konusunda hem bilgi edinmeleri hem de etkin
          bir şekilde akran nezaketini deneyimlemeleri hedeflenmiştir.
          “Okul Dışı Etkinlikler” bölümünde öğrencilerin sadece okulda değil okul dışında da akran nezaketi
          konusunda farkındalık kazanmaları ve bu kavramı içselleştirmeleri hedeflenmiştir.

          “Aile Katılımlı Etkinlikler” bölümünde öğrencilerin aileleriyle birlikte paylaşım ortamının artması sağlanarak
          aile bağlarının nezaket temelinde güçlenmesi hedeflenmiştir.









           8
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14