Page 14 - AKRAN NEZAKETİ
P. 14
Başlarken
İnsanlar, günlük hayatlarını sürdürürken çeşitli ortamlarda genellikle diğer insanlarla beraber
bulunur. Okul bu tür ortamlardan biridir. Okulda benzer amaçları taşıyan aynı yaş grubundaki
öğrenciler bir araya gelerek eğitim öğretim faaliyetlerine katılırlar. Dolayısıyla okul, öğrenciler
açısından en önemli toplu yaşam alanlarından biri hâline gelmektedir. Sağlıklı bir okul ortamı,
öncelikle akranların iletişim becerilerinin kalitesiyle ölçülür. Nezaket öğrenciler arasındaki iletişimin
kalitesini belirleyen önemli unsurlardan biridir.
Nezaket, TDK Güncel Türkçe Sözlük'te "Başkalarına karşı saygılı ve kibar davranma; naziklik." olarak
tanımlanır. Bu tanım nezaketin karşıdaki insanı incitici söz ve davranışlardan kaçınma temeline
dayandığını gösterir. Nezaket, karşıdaki insanı incitici söz ve davranışlardan kaçınma temeline
dayanmaktadır. Bu bağlamda öz denetim, tevazu, yardımlaşma, empati, saygı, tarafsızlık, sorumluluk
gibi öz nitelikler nezaket kavramının çerçevesini oluşturmaktadır. Öte yandan nezaket, arkadaşlıklar
ya da dostluklar kurmak için oldukça iyi bir başlangıçtır çünkü insanlar birbirinden farklı olsa da her
insan kendisine nazik davranılmasını bekler. Bu bağlamda nezaket, insan ilişkilerinde bu beklentiyi
karşılar ve böylece sağlıklı bir iletişimin temelleri atılmış olur.
Öğrencilerin gündelik hayatta en çok vakit geçirdiği mekân olan okullarda nezaketi yaygınlaştırmak,
sağlıklı bir iletişim için gereklidir. Kitabın "Okulda Akran Nezaketi" temasında hazırlanan etkinlikler
aracılığıyla nezaketin okul hayatındaki önemi vurgulanmıştır.
13