Page 162 - Değerler Eğitimi
P. 162

8     ÇALIŞMAYA BAŞLAMAK MI YOKSA           SABIR
                                                            ÇALIŞMAYI BİTİRMEK Mİ ZOR?
              Sınıf İçi Etkinlik
          2.  Metni etkileşimli tahtada açarak öğrencilerin okumasını sağlayınız. Öğrencilerden soruları
             cevaplamalarını isteyiniz.

                                                        “Dr. Rupert fotoliyaz enzimini keşfeden bilim
                                                        insanıdır. Bu keşfi yaptığı 1958 yılı, DNA onarımı
                                                        bilim alanının başladığı tarihtir. E. coli bakterisi
                                                        UV (morötesi) ışığa maruz kalırsa ölür ancak
                                                        UV’nin hemen arkasından görünür ışık verilirse
                                                        ölmüş bakteri dirilir. Bu olaya fotoreaktivasyon
                                                        (ışıkla yeniden etkinleşme) denir, bunun
                                                        fotoliyaz tarafından gerçekleştirildiğini Dr.
                                                        Rupert keşfetmiştir. Dr. Rupert’in laboratuvarına
                                                        katıldığımda en önemli soru şuydu: “Enzim ışığı
                                                        nasıl algılıyor?” Bu sorunun yanıtını bulmak
                                                        için yüksek miktarda ve yüksek saflıkta enzim
                                                        gerekliydi ama o zamana kadar hiç kimse yeterli
                                                        miktarda enzim saflaştıramamıştı. Rupert’in
                                                        laboratuvarında çalışmaya başladığımda Stanford
                                                        Üniversitesi’nde moteldiler klonlama tekniği icat
                                                        edilmişti. Anında, bu tekniği kullanarak fotoliyaz
                                                        üretimi sorununu çözebileceğimi düşündüm.
                                                        E. coli’nin fotoliyaz genini klonlayacak,
           Görsel 2                                     enzimi amplifiye edecek, ardından saflaştırıp
                                                        kromoforlarını (görünür ışığı algıladıkları için
           enzime renk veren kısımlarını) ve etki mekanizmasını tanımlayacaktım.
           İlk adımda, gen klonlamada konakçı olarak kullanabilmek amacıyla kendi fotoliyaz enzimi eksik olan
           bir mutant bakteri izole etmem gerekiyordu. Bakterinin mutant hâlini oluşturmak ve seçmek için
           bence yaratıcı olan deneysel bir plan tasarladım ve bu yöntemle altı ay boyunca ilk phr mutantımı
           elde edene kadar günde 1-2 tarama yaptım. Bu mutantı elde edene kadar sadece mutantı elde
           etmenin zorluğundan değil, aynı zamanda sürekli tekrarlayan başarısızlıklarım nedeniyle ve bana
           laboratuvarda çalışmak için yeteneğimin olmadığını, hekimlik yapmaya geri dönmem gerektiğini
           söyleyen bir laboratuvar arkadaşım nedeniyle de özgüvenim sarsılmıştı. Ancak sonunda başardım
           ve bu sancılı başarı, bilim insanı olarak evrilmemde kilit rol oynadı. Çünkü bir yöntemi yaratmak için
           görünürde birbiriyle ilişkisi olmayan alanlardan verileri toplayarak yeni bir yöntem geliştirmiş ve
           kendimce sağlam bir mantığa dayalı olan bir yöntemi çalışır hâle getirinceye kadar inat etmiştim.
           Başarılı bir bilim insanında üç temel özelliğin bulunması gerektiğine inanıyorum: bilgiye dayalı
           yaratıcılık, delice çalışmak ve başarısızlık karşısında pes etmemek. Büyük zahmetlere katlanarak
           geliştirdiğim bu yöntemi tanımlayan makalem sadece altı atıf (kendi yaptığım iki atıf dâhil) aldı ama
           bana göre en önemli makalelerimden birisidir: Çünkü araştırmaya devam etmek için bana güven
           verdi.
           Aynı zamanda bu sayede Dr. Rupert benim iyi bir öğrenci olduğuma kanaat getirdi ve bana
           araştırma hedeflerimin peşinden koşma özgürlüğünü verdi.”
                                                                     Aziz Sancar, Aziz Sancar’ın Kendi Kaleminden Hayatı ve Bilimi
              a)  Aziz Sancar’ın zorluklar ve başarısızlıklar karşısında pes etmemesi onun hangi özellikleri ile
                 ilgilidir? Tartışınız.
              b)  Aziz Sancar’ın başarılı bir insanda bulunması gerektiğine inandığı özellikleri sabır
                 bağlamında değerlendiriniz.
              c)  Aziz Sancar’ın sabırla yürüttüğü çalışmaların kendisine, ailesine ve milletine faydaları neler
                 olabilir? Düşüncelerinizi açıklayınız.




         Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                                                 161
   157   158   159   160   161   162   163   164   165   166   167