Page 285 - Değerler Eğitimi
P. 285

Sınıf İçi Etkinlik
          VATANSEVERLİK
                      VATAN İÇİN YAŞA                    11                         Sınıf İçi Etkinlik

          Etkinliğin   İşini en iyi biçimde yapmanın, çalışkan olmanın ve dilini korumanın vatanseverliğin gereği
          Amacı       olduğunu fark edebilme.
          Etkinliğin   Bu etkinlik, toplumu ulus yapan değerleri ve dilimizi korumanın yurt sevgisinin bir gereği
          Açıklaması  olduğunu öğrencilerin fark edebilmeleri üzerinedir.
                      Metinler etkileşimli tahtada açılır. Öğrencilerden metinleri okumaları ve soruları cevaplamaları
                      istenir. Kontrol listesinin doldurulması sağlanır.
          Araç Gereç  Etkileşimli tahta.                                           Süre  30 dk.

         ETKİNLİĞİN UYGULANMASI

          1.   Metni etkileşimli tahtada açarak öğrencilerin okumalarını ve soruları cevaplamalarını sağlayınız.

                                                             KÂŞGARLI MAHMUT (XI. YÜZYIL)
                                                   Türk dilinin, Türk milliyetçiliğinin ilk büyük öncüsü.
                                                   Kâşgar’da doğdu. Babasının adı Hüseyin'dir. İlk Türk-
                                                   İslâm devletini kuran Karahanlılar soyundandır. Ölüm
                                                   yeri ve tarihi hakkında çeşitli bilgiler mevcut ama
                                                   kesinlik arz etmemektedir.
                                                   Türklerin yaşadığı şehirleri, köyleri, obaları bir bir
                                                   dolaşarak hazırladığı sözlüğü, İslamiyetten önceki
                                                   sözlü edebiyatımızı aydınlatan dev eserdir. Yazılış
                                                   gayesi, Araplara Türkçeyi öğretmekten çok “Türkçenin
                                                   Arapça ile koşu atları gibi yarış edebileceğini, Türk
                                                   dilinin zenginliğini, her duygu ve düşünceyi anlatıma
                                                   elverişli olduğunu ispat etmek.” içindir.
                                                   Kâşgarlı Mahmut; iyi silah kullanan bir asker olmakla
                                                   beraber, ulusal kültürümüzü, yurt sevgisini her şeyin
                                                   üstünde gören ilk büyük dil bilginimizdir. Kitabının ön
           Görsel 1: Kâşgarlı Mahmut (Temsilî)     sözünde şu ilgi çekici tümceleri okumaktayız: “Türk'ün,
           Türkmen'in, Oğuz’un Çiğil’in, Yagma'nın, Kırgız'ın lisanlarını ve kafiyelerini tamamiyle zihnime
           nakşettim. Bu hususta o kadar ileri gittim ki her taifenin lehçesi bence en mükemmel surette
           elde edilmiş oldu. Türk dili ile Arap dilinin at başı beraber yürüdükleri bilinsin diye Halil'in Kitâb-
           ül A'yan'ında yaptığı gibi kullanılan kelimelerle terk edilen kelimeleri bu kitapta bir arada yazmak
           ara sıra yüreğime doğar dururdu. Kitaba, Türklerin görgü ve bilgilerini göstermek maksadı ile
           söyledikleri şiirlerden serpiştirdim, ak ve kara günlerinde yüksek düşüncelerle söylenmiş olan
           savlarını da aldım. Türklerde güzellik, sevimlilik, edep, tatlılık, büyükleri ağırlamak, sadelik, sözünü
           yerine getirmek, yiğitlik, mertlik, öğünmemek gibi methe değer sayısız faziletler görülmektedir.”
           Kâşgarlı Mahmut, Türkolojinin temel eseri sayılan Divanü Lûgat'it-Türk (Türk Sözlüğünün Divanı)
           sözlüğünü yazmakla uygarlık tarihimize eşsiz bir hazine kazandırmıştır. Kâşgarlı Mahmut'un
           eseri yalnız bir sözlük değil; İslamlıktan önceki Türk edebiyatını, tarihini, coğrafyasını, folklorunu
           mitolojisini aydınlatan bir ansiklopedi niteliğindedir. Bilindiği üzere, XI. yüzyıl hemen bütün İslam
           ülkelerinde Türklerin egemen olduğu bir dönemdir. Karahanlı Devleti'nin özellikle Büyük Selçuk
           İmparatorluğu’nun askerlikçe ve uygarlıkça en parlak zamanı bu dönem içerisindedir. O tarihlerde
           Türklerin egemenliğindeki uluslar Türk dilini öğrenmek ihtiyacını duyuyorlardı. Divanü Lûgat'it-
           Türk işte bu maksatla, yani yabancılara Türkçeyi öğretmek amacıyla 1073-1077 tarihleri arasında
           Bağdat'ta yazılmış bir sözlüktür. Sözcüklerin anlamları Arapça olarak yazılmıştır. Türkçe 7500
           sözcüğün Arapça karşılığı verilirken, sav denilen atasözleri, sagu denilen ağıtlar, koşuk denilen
           şiirler, destan parçaları alınmıştır. Sözcüklerle ilgili bol bol seci, mesel, hikmet, şiir, efsane, tarih,
           coğrafya, halk edebiyatı, folkor bilgi ve örnekleri verilmiş; dil bilgisi kuralları ortaya konulmuş,
           Türkolojinin sağlam temelleri atılmıştır.
                                                              Seyit Kemal Karaalioğlu, Ansiklopedik Edebiyat Sözlüğü (Düzenlenmiştir.).
          284                                                                       Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
   280   281   282   283   284   285   286   287   288   289   290