Page 293 - Değerler Eğitimi
P. 293
VATANSEVERLİK
KÜLTÜREL MİRAS 14 Aile ile İrtibatlı Etkinlik
Etkinliğin Kültürel değerlere saygı duyup onları yaşatma konusunda çaba sarf edebilme.
Amacı
Etkinliğin Bu etkinlik, öğrencilerin somut olmayan kültürel miras hakkında bilgi edinmeleri ve sahip
Açıklaması oldukları kültürel mirası yaşatma konusunda harekete geçebilmelerine katkı sağlamak
üzerinedir.
Metin ve görseller etkileşimli tahtada açılır. Öğrencilerden metin ve görsellerle ilgili soruları
cevaplamaları istenir. Kontrol listesinin öğrenciler tarafından doldurulmasına rehberlik edilir.
Araç Gereç Etkileşimli tahta. Süre 30 dk.
ETKİNLİĞİN UYGULANMASI
1. Metni etkileşimli tahtada açınız. Öğrencilerden metni okuyarak soruları cevaplamalarını
isteyiniz.
KÜLTÜREL MİRAS NEDİR?
Kültür; maddi ve manevi değerleri bir arada taşıyan, topluma karakteristik özellikler kazandıran
bir bütündür. Literatürde "kültür" kavramına ilişkin pek çok tanım bulunmakla birlikte, hemen
hemen bütün tanımlarda yer alan ortak vurgu, "bir millete ait ortak özellikleri" barındırmasıdır.
Sözlükte kültür kavramı; "Tarihsel, toplumsal gelişme süresi içinde yaratılan bütün maddi ve
manevi değerler ile bunları yaratmada, sonraki nesillere iletmede kullanılan, insanın doğal ve
toplumsal çevresine egemenliğinin ölçüsünü gösteren araçların bütünü, hars, ekin" şeklinde
tanımlanmaktadır. Bu tanıma bağlı olarak kültürün "bir sonraki nesle devamlılık" ölçütünde
"kültürel miras" kavramına ilişkin bir formasyon oluşturduğu ileri sürülebilir. Kültürel miras, genel
itibariyle "toplulukların paylaştıkları ortak bağ" olarak tanımlanmaktadır. Bu kapsamda kültürel
mirasın "geçmiş, bugün ve gelecek" arasında bir köprü kurduğunu ifade etmek mümkündür.
İlk olarak somut olmayan kültürel miras yaşam biçimi olarak karşımıza çıkar. Gelenek ve görenek
kavramsallaştırması ile birlikte bir kültür oluşturan tecrübeler, fikirler ve değer yargılarının tümünü
içeren yaşam formları, kültürel mirasın soyut bir tanımlamasını yapar. Somut kültürel miras ise
insan üretimi olan taşınır ve taşınmaz tüm eserler, sualtı kalıntıları ve doğal sit alanlarını kapsamına
almaktadır (1).
(1) Nazlı Yücel ve Gülhanım Biçici, Türkiye’de Somut Kültürel Mirasın Korunması Üzerine Bir Alan Araştırması: Kırıkkale-Delice Örneği
a) Somut ve somut olmayan kültürel mirasımız nelerdir? Örnek veriniz.
Somut Kültürel Mirasımız Somut Olmayan Kültürel Mirasımız
◾ ◾
◾ ◾
◾ ◾
◾ ◾
◾ ◾
◾ ◾
b) Kültürü ve kültürel mirası aktarmak, kültürün yaşatılmasını sağlamak neden önemlidir?
Tartışınız.
c) Kültürel mirası koruyup yaşatmakla vatanseverlik arasında nasıl bir bağ vardır?
Düşüncelerinizi arkadaşlarınıza söyleyiniz.
292 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü