Page 294 - Değerler Eğitimi
P. 294
14 VATANSEVERLİK
Aile ile İrtibatlı Etkinlik KÜLTÜREL MİRAS
2. Görsel ve bilgi kutularını öğrencilerin incelemesini sağlayınız. Görseli verilen ve bilgi kutusu boş
bırakılan kültürel miras hakkında öğrencilerin bilgi vermelerini isteyiniz.
Karagöz, şeffaflaştırılmış deriden yapılan
"tasvir"lerin, arkadan verilen ışıkla beyaz perde
üzerine yansıtılması temeline dayanan, değnekler
yardımı ile oynatılan, söze dayalı, Türklere özgü
gösteri türüdür. Oyun, adını Karagöz’den almaktadır.
Karagöz adı ile yaygın olarak bilinen bu oyuna, halk
arasında "Hacivat" denildiği de bilinmektedir.
Teknik olarak obje yansıtma tiyatrosu olarak da
tanımlanabilmektedir. (2)
Görsel 1
Ebru, kendine özgü tekniklerle hazırlanan ve tekneye
alınan suyun üzerinde boyalarla oluşturulan
desenlerin kâğıda aktarılmasıyla yapılan geleneksel
bir sanattır. Ebru, kitap süsleme sanatı ve kitap
ciltlerinde kapak ile kitabı birbirine bağlayan
kâğıt olarak tarihsel süreçte geleneksel bir sanat
hâline gelmiştir. 13. yüzyılda ilk ebru formları Orta
Asya’da görülmüştür. Osmanlı'da, Türk hat ustaları
ve sanatçıları yeni formlar yaratmış ve tekniklerini
geliştirmişlerdir. (3)
Görsel 2
Nevruz; Kuzey Yarımküre’de bulunan ülkelerde,
özellikle Türkçe ve Farsça konuşan topluluklar
arasında yaygın olarak kutlanır. Farsça nev ve ruz
kelimelerinden gelen Nevruz, ülkemizde Nevruz-i
Sultan, Sultan Nevruz, Navrız, Noruz, Mart Dokuzu,
Gün Dönümü, Yılsırtı, Yumurta Bayramı gibi
adlarla anılmaktadır. Yeni gün anlamına gelen ve
bahar bayramı olarak da bilinen Nevruz, pek çok
toplum için bir yılbaşı niteliği taşımaktadır. Nevruzun
başlangıç tarihi miladi takvime göre 21 Mart’tır. (4)
Görsel 3
................................................................................................
.................................................................................................
..................................................................................................
..................................................................................................
..................................................................................................
..................................................................................................
..................................................................................................
Görsel 4
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü 293