Page 57 - Değerler Eğitimi
P. 57
DOSTLUK GELENEKTEN 5
GELECEĞE DOSTLUK Sınıf İçi Etkinlik
Etkinliğin Dostluk değerinin kişiler arası ilişkilerde olumlu etkisini fark edebilme.
Amacı
Etkinliğin Bu etkinlik, öğrencilerin Türk geleneklerindeki dostluk örneklerinden yararlanarak gerçek
Açıklaması dostluğun toplumsal ilişkilere nasıl yansıdığını fark etmeleri için geliştirilmiştir.
Metin, etkileşimli tahtada açılır. Öğrencilerden sorulara cevap vermeleri istenir. Öğrencilerin
kontrol listesini doldurmaları sağlanır.
Araç Gereç Etkileşimli tahta. Süre 30 dk.
ETKİNLİĞİN UYGULANMASI
1. Örnek metinleri etkileşimli tahtada açınız. Öğrencilere okutunuz. Öğrencilerden soruları
cevaplamalarını isteyiniz
Görsel 1
TUZ VE EKMEK HAKKI
Tuz ve ekmek, tarihsel süreçte Türk milleti için önemli iki unsur olmuştur. Bu durum zamanla
"tuz ekmek hakkı" gibi bir geleneği meydana getirmiştir. Bu gelenek kültürümüzde dostluğun
gelişmesi için önemli bir öge hâline gelmiştir.
"Birbirini tanımayan iki kişi bir münasebetle birbirinin ekmeklerini, yemeklerini yerler. Aynı
sofradan alınan nasiple ikram edilenin minneti, onlara bütün bir ömür unutulmayacak
samimiyetin ve dostluğun kapılarını açar. Bu samimiyet ve dostluk onları bir kalp yapar. Artık
birbirlerine kötülük edemezler. Karşılıklı itimadın ve civanmertliğin asil bir örneği olan bu ruh ve
fikir birliği bir "yemin" hükmünde ve değerindeki hüviyetiyle kutsallaşır." (1).
Aynı sofradan yenilen tuz ve ekmek, artık aradaki dostluğun bir nişanesi olmuş ve bu dostluğun
bozulmaması için bir ant hâlini almıştır (2). Bu antlaşma zamanla tuz ve ekmek hakkına ihanet
etmeme, vefalı olma, dostluğun değerini, dostunun kadir kıymetini bilme, onunla iletişimi
koparmama gibi hassasiyetleri de beraberinde getirmiştir.
Şükrü Elçin, Tuz-Ekmek Hakkı Deyimi Üzerine.
Mehmet Samsakçı, Türk Kültür Ve Edebiyatında Tuz Ve Tuz-Ekmek Hakkı.
a) Tuz ve ekmek hakkı deyimi ile ilgili düşüncelerinizi paylaşınız.
b) "Bir acı kahvenin kırk yıl hatırı (hakkı) vardır." atasözünü tuz ekmek hakkı bağlamında
değerlendiriniz.
56 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü