Page 9 - Değerler Eğitimi
P. 9

ÖN SÖZ





           Türk millî eğitim sisteminin amacı, eğitimin ana ögesi ve baş öznesi olan insanın çağın ve geleceğin
           becerileriyle donanması ve bu donanımı insanlığın hayrına sarf edebilmesidir. Millî eğitimimiz;
           bilime odaklı, kültürel değerlere duyarlı, estetik değerlere sahip, nitelikli, ahlaklı bireyler yetiştirme
           doğrultusunda evrensel değerlerden beslenir. Bu doğrultuda ele alınan değerler; ideal ve arzu
           edilen davranış veya yaşam biçimlerini ifade eden üst düzey kavramlar ve doğru kararlara ulaşmada
           bireylere yardımcı olan genel ilkelerdir. Bu ilkelerin bireylere kazandırılması, bir yandan onun
           toplumsal hayata uyum sağlayarak dengesini bulmasına destek olurken bir yandan da toplumun
           kültürel özelliklerine katkı sağlamış olacaktır.
           Eğitim sistemimizden beklenti, bireylerin değerleri sadece öğrenmeleri değildir. Bu değerleri aynı
           zamanda tutum ve davranışlarına yansıtmalarına ve iyi bir insan, iyi bir vatandaş olarak  topluma
           katkıda bulunmalarına yardımcı olmasıdır. Bireyin bu ilkeleri kazanmasında ve kazanılan ilkelerin
           sürekliliğinde okul önemli bir paya sahiptir. Okullar öğrencilerin sadece akademik bilgi ve becerileri
           kazandıkları yerler değil, toplumun küçük bir örneklemi olarak öğrencilerin toplumsal yapıyı tüm
           yönleriyle deneyimledikleri yerlerdir. Bu sebeple okullar bir yaşam alanı niteliğinde, her bir öğrenci için
           millî ve evrensel değerlerin içselleştirileceği öğrenme ortamlarıdır.

           Öğretim programlarında öğrencilere sunulan en temel unsur; öğrenilen her türlü bilgi, beceri, değer
           ve tutumun bir davranış olarak ortaya çıkmasının ötesinde öğrencilerin kendilerine ve topluma
           hizmet edebilecek bireyler hâline gelmesidir. Evrensel ve toplumsal değerleri içselleştiren bir öğrenci;
           başta kendisini, ailesini, ülkesini ve dünyayı daha iyi hâle getirebileceğinin farkına varacaktır. Öğretim
           programında yer alan kök değerler; adalet, dostluk, dürüstlük, öz denetim, sabır, saygı, sevgi,
           sorumluluk, vatanseverlik, yardımseverlik olarak belirlenmiştir.
           Ortaöğretim Genel Müdürlüğü, değerler eğitiminin işe koşulması noktasında öğretmenlere
           kılavuzluk edecek bir etkinlik kitabı hazırlayarak evrensel ve toplumsal değerlerin eğitim öğretim
                                                                             ̇
           süreçlerine dâhil edilmesine yol göstermeyi amaçlamıştır. Değerler eğı̇tı̇mı etkinlik kitabında öğretim
           programlarında bulunan on kök değere yönelik etkinliklere yer verilmiştir. Kitapta yer alan etkinlikler,
           öğrencilerin ilgisini çekecek, birbirinden farklı özellikler içeren özgün çalışmalar şeklinde sunulmuştur.
           Etkinlikler öğretmen uygulamasına yönelik sınıf içi etkinliklerdir. Her etkinliğin sınıf içi uygulama
           bölümü olmakla birlikte okul içi, okul dışı ve aile ile irtibatlı görevlendirmeler içeren etkinlikler de
           bulunmaktadır. Etkinliklerin bu ayrımları başlıkları ile belirtilmiştir. Etkinlikler, öğrencilerin sınıf ortamı
           içerisinde daha çok eğlenerek öğrenebilecekleri, anlama ve anlatma becerilerini daha üst düzeye
           çıkarabilecekleri çok yönlü çalışmalar şeklinde düzenlenmiştir.
           Değerler eğı̇tı̇mı etkinlik kitabında yer alan farklı değerlere ait içerik, etkinlik ve uygulamalarda
                         ̇
           öğrencilerin yorumlama, çıkarımda bulunma, öğrendiğini karşılaştığı probleme yansıtabilme,
           karşılaştırma, ilişki kurabilme, analiz edebilme, eleştirel düşünebilme, düşüncelerini sentezleyebilme
           gibi üst düzey zihinsel becerileri kazanabilmesi ve tüm bu süreçleri etkili iletişim kurarak iş birliği
           içinde deneyimlemesi amaçlanmıştır.

           Değerler eğı̇tı̇mı etkinlik kitabı ile öğretimin sadece bilişsel-zihinsel öğrenmelerle sınırlı kalmayıp
                         ̇
           öğrencilerin duygu, tutum, değer, inanç gibi duyuşsal davranışlarının hepsinin geliştirilmesi ve
           eğitimin bütüncül olarak ele alınması amaçlanmaktadır. Değer ve tutumların öğrencilere bilişsel
           düzeyi aşarak, duygu ve davranış boyutlarında kazandırılması, okuldaki yaşam kalitesini yükseltecek
           ve öğrenciler kendilerini okulda daha mutlu ve güvende hissedecektir. Böylece öğrenciler bir taraftan
           iyi karaktere sahip vatandaşlar olarak yetişirken bir taraftan da gündelik yaşamda kullanacakları
           bilgi ve becerileri etkili  bir şekilde öğreneceklerdir. Evrensel, toplumsal, ahlaki ve millî değerler ile
           sentezlenerek hazırlanan bu kitaptan tüm öğretmen ve öğrencilerimizin faydalanması dileğiyle…







                                                                                                      7
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14