Page 95 - Değerler Eğitimi
P. 95
DÜRÜSTLÜK
İŞ AHLAKI 7 Sınıf İçi Etkinlik
Etkinliğin Dürüstlüğün tüm meslek dallarında uyulması gereken ahlaki bir yükümlülük olduğunu
Amacı kavrayabilme.
Etkinliğin Bu etkinlik, öğrencilerin iş hayatında dürüstlük değerinin önemini fark etmeleri ve bireysel-
Açıklaması toplumsal ilişkilere etkisini değerlendirebilmeleri amacıyla geliştirilmiştir.
Öğrencilere soru sorularak etkinliğe giriş yapılır. Öğrencilerden konuya ilişkin cevaplar alındıktan
sonra verilen metin etkileşimli tahtadan açılır ve öğrencilerin bu metni okuması sağlanır.
Öğrencilerin soruları yanıtlaması istenir. Öğrencilerin kontrol listesini doldurmasına rehberlik
edilir.
Araç Gereç Etkileşimli tahta. Süre 30 dk.
ETKİNLİĞİN UYGULANMASI
1. Aşağıdaki soruyu öğrencilere yöneltiniz ve cevaplamalarını sağlayınız.
a) Kişilerin iş yaşamında dürüst davranmasının birey ve toplum için önemi nedir? Farklı meslek
dallarından örnekler vererek açıklayınız.
2. Aşağıda verilen metni etkileşimli tahtada açarak öğrencilerin okumasını sağlayınız. Metinden
hareketle soruları cevaplamalarını isteyiniz.
Görsel 1
AHÎLİKTE İŞ AHLAKI VE GÖRGÜ KURALLARI
Ahîlik, sınıf ve menfaat çatışmasının olmadığı, aksine iç huzur ve sosyal barışın sağlandığı bir
toplum yapısının şekillenmesinde önemli bir işlev ve tarihî bir rol üstlenmiştir. Bireysel bağlamda
ise Ahilik; kendisiyle ve içinde yaşadığı toplumla barışık, yetenekli, mesleki ve sosyal becerileri
gelişmiş, toplumsal kuralları ve değerleri benimsemiş, davranışlarında ölçülü, sağlam karakterli
bireyler yetiştiren köklü bir sistemin adıdır.
(…)
Ahîlik ahlakıyla yetişmiş Osmanlı esnaf ve sanatkârında doğruluk, dürüstlük ve güvenirlik esastı.
Hileli satışa kesinlikle müsaade edilmezdi. Örneğin yabancı bir kumaş taciri Osmanlı ülkesine
gelerek bir kumaş imalathanesinin mallarını beğenip hepsini almak ister. Mal sahibinin kumaş
toplarını denklerken bir top kumaşı ayırdığını görür. Bu hareketinin sebebini sorar. Osmanlı esnafı
"Onu sana veremem, kusurludur." cevabını verince yabancı tacir "Ziyanı yok, önemli değil." der.
Buna rağmen Osmanlı esnafı o kumaş topunu vermemekte direterek "Ben malımın kusurlu
olduğunu söyledim, biliyorsunuz. Fakat siz onu kendi memleketinizde satarken müşterileriniz
benim bunları size söylemiş olduğumu bilmeyecekler. Böylece de müşterilerinize kusurlu mal
satmış olacağım. Neticede Osmanlının gururu, şeref ve haysiyeti rencide olacak, bizi de hilekâr
sanacaklar. Onun için bu sakat topu asla size veremem." der.
Kasım Tatlılıoglu, Bir Kavram Olarak Ahîlik: Sosyal Psikolojik Bir Yaklaşım
(Düzenlenmiştir.)
94 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü