Page 3 - Sosyal Kabulü ve Olumlu Sınıf İklimimi Sağlama
P. 3
SUNUŞ
Öğrencilerin akademik ve sosyal açıdan kendilerini geliştirmelerinde eğitim aldıkları okul ve sınıf ortamının
önemli bir etkisi bulunmaktadır. Oluşturulacak olumlu öğrenme ortamlarının bireyin benlik saygısı, öz güveni,
mutluluğu ve aidiyet hissi üzerinde önemli bir etkisi vardır.
Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli, her bireyi kendi özellikleri ile toplumun bir parçası ve zenginliği olarak kabul edip
eğitim öğretim faaliyetlerinin kişiselleştirilmesine ve daha nitelikli hâle getirilmesine vurgu yapmaktadır. Sosyal
ve duygusal becerilere sahip bireylerin aynı öğrenme ortamlarında bulunmaları, olumlu öğrenme ortamlarının
oluşmasına katkı sağlamakta; sınıf ve okul iklimini pozitif yönde etkilemektedir.
Sosyal kabul, bireyin diğerleri tarafından hoş karşılanması ve gruba dâhil edilmesi anlamına gelir. Öğrencilerin
akademik olarak desteklenmesinin yanı sıra sosyal kabulünün sağlanması, kaynaştırma/bütünleştirme uygu-
lamalarının amaçları arasında yer alır. Bu uygulamalar, özel gereksinimli bireyler dâhil olmak üzere tüm öğren-
cilerin eğitim hayatının her alanına etkin katılımını hedefler. Öğretmenler, sosyal kabulü etkileyen faktörlerin
farkında olmalı, özel gereksinimli öğrencilerin akranlarıyla etkileşimini artıracak önlemler almalıdır.
Bakanlığımız ve UNICEF iş birliği ile özel eğitim akademisyenleri tarafından, özel gereksinimli öğrencilerin sos-
yal kabulünü ve olumlu öğrenme ortamını sağlamayı amaçlayan ve öğretmenlerimiz için bir rehber niteliği ta-
şıyan “Sosyal Kabulü ve Olumlu Sınıf İklimini Sağlama” kitabı hazırlanmıştır.
Değerli Öğretmenlerimiz,
“Sosyal Kabulü ve Olumlu Sınıf İklimini Sağlama” kitabından yararlanarak olumlu bir sınıf iklimi yaratmak için
kendini tanıma ve kabul, ait olma duygusu, benlik saygısı, kendini ifade etme, sosyal uyumlanma, duygusal
farkındalık ve empati, farklılıklara saygı, temel insan hakları ve sorumluluklar, sosyal destek, kişiler arası ilişki-
ler, problem çözme, etkili iletişim ve toplumsal sorumluluk alanlarında etkinlikler yapabilirsiniz. Bu çalışmadaki
her bilgiyi ve etkinliği derslerinizde ve öğrenme ortamınızda kullanmanızı bekliyoruz. Ülkemizin, milletimizin ve
geleceğimizin teminatı olan gençlerimiz; sizlerin değerli çalışmalarıyla hedeflerine doğru emin adımlarla ilerle-
yecektir. Öğrencilerimizin sosyal kabul gereksinimlerini karşılayabilmek amacıyla hazırlanan bu çalışmanın siz
değerli öğretmenlerimize faydalı olması dileğiyle…
Yusuf TEKİN
Millî Eğitim Bakanı