Page 8 - Sosyal Kabulü ve Olumlu Sınıf İklimimi Sağlama
P. 8
ORTAÖĞRETİM KADEMESİNDE KAYNAŞTIRMA/BÜTÜNLEŞTİRME YOLUYLA EĞİTİM UYGULAMALARI
Kaynaştırma / Bütünleştirme Yoluyla Eğitimde Sosyal Kabul
Etkili kaynaştırma/bütünleştirme uygulamaları, özel gereksinimli bireylerin, gelişimi olağan seyir izleyen
akranlarıyla birlikte eğitim alacakları bir ortamda duygusal, davranışsal, fiziksel, akademik ve sosyal yönlerden
kabulünü hedeflemektedir.
Etkili kaynaştırma/bütünleştirme uygulamaları özel gereksinimli
bireyin tüm yönlerinden kabulünü hedeflemektedir.
Sosyal Duygusal Davranışsal
Fiziksel Akademik
Kaynaştırma/bütünleştirme uygulamalarının genel hedefi, özel gereksinimli öğrencilerin sınıf içinde etkin birer
katılımcı haline gelmelerini, akranlarıyla olan etkileşimleri sayesinde sosyal becerilerini, toplumsal ve sosyal
kabullerini geliştirmektir. Dolayısıyla eğitimin her kademesinde kaynaştırma/bütünleştirme uygulamaları
önem arz etmektedir. Özel gereksinimi olan öğrencilerin, sınıf arkadaşlarıyla etkileşimde bulunması, onlarla
öğrenmesi, sınıfa aktif katılım sağlaması ve tüm okul etkinliklerine dahil olması eğitimin hedeflerinden
birisi olarak düşünülmelidir. Bu hedeflere ulaşabilmek için sosyal kabulün sağlanması önemli görülmektedir
(Özkubat vd., 2016).
Okul etkinliklerine
dahil olma
Sınıf arkadaşıyla etkileşim Yoluyla Eğitimde Sosyal Kabul Aktif katılım
Kaynaştırma / Bütünleştirme
Akranla öğrenme
Kaynaştırma/bütünleştirme uygulamalarında sosyal kabul, uygulama sürecine dahil olan bireylerin, özellikle
de özel gereksinimli bireylerin, eğitim hayatının her alanında aktif ve anlamlı bir şekilde yer alabilmeleri için
gerekli koşulların sağlanması anlamına gelmektedir. Sosyal kabul, öğrencilerin kendilerini değerli ve kabul
görmüş hissetmelerini sağlar, özgüvenlerini artırır ve olumlu bir benlik algısı geliştirmelerine yardımcı olur.
8