Page 13 - Sosyal Kabulü ve Olumlu Sınıf İklimimi Sağlama
P. 13
SOSYAL KABULÜ VE OLUMLU SINIF İKLİMİNİ SAĞLAMA
açık olmaya, empati kurmaya ve başkalarının duygularını anlamaya çalışmaya, etkili iletişim kurmayı
öğrenmeye, çatışmaları nazik ve saygılı bir şekilde çözmeye çalışmaya, kendine güven ve benlik saygısını
yükseltmeye katkısının olduğu bilinmektedir. Bunun yanında okul/sınıf kuralları, öğrencilerin güvenli
ve düzenli bir öğrenme ortamında eğitim almasını sağlamak için gereklidir. Aynı zamanda, sosyal
uyumlanmayı da teşvik etme potansiyeline sahiptirler. Sosyal kabul etkinlikleri başlığı altında sosyal
uyumlama konusunda uygulayabileceğiniz etkinlikler örnek olarak sunulmuştur. Öğretmenlerimiz sosyal
uyumlama konusu için bu etkinlikleri kullanabilecekleri gibi buna benzer etkinlikler de türetebilirler.
8. Etkili İletişim
Etkili iletişim, okul başarısı için hayati önem taşır. Öğretmenler, öğrenciler, veliler ve idareciler arasında açık
ve net iletişim; olumlu bir öğrenme ortamı oluşturmak, akademik başarıyı artırmak ve genel olarak okul
aile birliğini güçlendirmek için gereklidir. Aynı zamanda etkili iletişim, okullarda güven ve saygıya dayalı bir
ortam oluşturmaya yardımcı olur. Bu da öğrencilerin daha iyi öğrenmesine, öğretmenlerin daha etkili bir
şekilde öğretim sunmasına katkıda bulunur. Sosyal kabul etkinlikleri başlığı altında etkili iletişim konusunda
uygulayabileceğiniz etkinlikler örnek olarak sunulmuştur. Öğretmenlerimiz etkili iletişim konusu için bu
etkinlikleri kullanabilecekleri gibi buna benzer etkinlikler de türetebilirler.
9. Kendini İfade Edebilme
Kendini ifade edebilen gençler, duygularını ve düşüncelerini açıkça ifade edebilir, fikirlerini savunabilir ve
ilişkilerinde daha başarılı olabilirler. Gençlerin duygularını ve düşüncelerini sözlü, yazılı, görsel veya sanatsal
yollarla ifade etmelerine izin verilmelidir. Gençlwe yaratıcı olmaya ve farklı ifade biçimlerini keşfetmeye
teşvik edilmelidir. Onlar yargılanmadan veya eleştirilmeden dinlenmeli ve zaman zaman yaptıkları
hatalarını bir öğrenme fırsatı olarak görmeleri sağlanmalıdır. Gençlerin kendini ifade etmekle ilgili zorluk
çektiği fark edilirse, onlara destek ve rehberlik sunmaya gayret edilmelidir. Bu kapsamda kendini ifade
edebilme becerileri de desteklenmelidir. Kendini ifade etme, gençlerin isteklerini ve ihtiyaçlarını açıkça
dile getirme, fikirlerini savunma ve haklarını koruma için gerekli olan önemli bir beceridir. Kendini ifade
eden gençler, kendilerine güvenen, kararlı ve öz güvenli olma eğilimindedir. Sosyal kabul etkinlikleri başlığı
altında kendini ifade edebilme konusunda uygulayabileceğiniz etkinlikler örnek olarak sunulmuştur.
Öğretmenlerimiz kendini ifade edebilme için bu etkinlikleri kullanabilecekleri gibi buna benzer etkinlikler
de türetebilirler.
10. Duygusal Farkındalık ve Empati
Duygusal farkındalık, kendi duygularımızı ve bunların nedenlerini anlayabilme yeteneğidir. Empati ise
başkalarının duygularını anlayabilme ve onlarla hissedebilme yeteneğidir. Bu iki beceri, sağlıklı ilişkiler
kurmak ve sürdürmek, stresi yönetmek ve daha iyi kararlar vermek için çok önemlidir. Duygularını fark
eden, tanıyan, ayrıştıran ve bunları ifade eden, başkalarının da duygusal anlamda neler yaşayabildiğini
bilen gençlerin gündelik yaşamda ve okul ortamında yaşadığı çatışmaların çözümünde daha hızlı sonuca
ulaşabildikleri, stres ve kaygıyla daha iyi başa çıkabildikleri, daha yardımsever oldukları ve daha iyi bir lider
olabildikleri bilinmektedir. Sosyal kabul etkinlikleri başlığı altında duygusal farkındalık ve empati konusunda
uygulayabileceğiniz etkinlikler örnek olarak sunulmuştur. Öğretmenlerimiz duygusal farkındalık ve empati
için bu etkinlikleri kullanabilecekleri gibi buna benzer etkinlikler de türetebilirler.
11. Temel İnsan Hakları ve Sorumluluklar
Sosyal kabul, bireylere eğitim, iş ve diğer sosyal ve ekonomik fırsatlara erişim sağlayabilir. Bu da onların
yaşam standartlarını ve yaşam kalitesini iyileştirmelerine yardımcı olabilir. Burada dikkat edilecek husus
her bireyin okul bağlamında/ekseninde temel insan hakları ve sorumlulukları konusunda farkındalıklarının
sağlanmasıdır. Okul genelinde bu anlamda duyarlılık oluşmasını destekleyici afiş, dergi, bülten, sergi gibi
faaliyetlerin düzenlenmesi uygun olacaktır. Sosyal kabul etkinlikleri başlığı altında temel insan hakları ve
sorumluluk konusunda uygulayabileceğiniz etkinlikler örnek olarak sunulmuştur. Öğretmenlerimiz temel
insan hakları ve empati için bu etkinlikleri kullanabilecekleri gibi buna benzer etkinlikler de türetebilirler.
13