Page 17 - Sosyal Kabulü ve Olumlu Sınıf İklimimi Sağlama
P. 17

SOSYAL KABULÜ VE OLUMLU SINIF İKLİMİNİ SAĞLAMA

        sahipse bu tanı öğretmenin öğrenciyi objektif olarak değerlendirme, gözlemleme ve öğretimde farklılaştırma
        yapmasını olumsuz yönde etkileyebilir. Sonuç olarak, öğretmenin özel gereksinimli öğrencilerden beklentilerin
        azalmasına  neden  olabilmektedir.  Öğretmenler,  akademik  başarısı  düşük  olan  öğrencilere  karşı  farklı
        davranışlar  sergileyebilir:  Bu  öğrencilerden  beklentilerini  düşük  tutabilirler,  farkında  olmadan  uygunsuz
        davranışları ödüllendirebilirler, başarısızlıklarını eleştirebilirler ve başarılı öğrencilere kıyasla onları daha az
        ödüllendirebilirler. Ayrıca, özel gereksinimleri olan öğrencileri sınıfın arka sıralarına oturtabilir, onlarla sınırlı
        etkileşimde  bulunabilirler.  Bu  öğrencilere  daha  az  gülümseyebilir,  daha  az  göz  temasında  bulunabilir  ve
        sorularına daha kısa cevaplar vererek daha az geri bildirimde bulunabilirler.

        Özel  gereksinimli  öğrencilere  karşı  öğretmenlerin  tutumlarını  etkileyen  önemli  bir  faktör  de  öğretmenlerin;
        özel eğitim, özel gereksinimli öğrencilerin özellikleri ve kaynaştırma/bütünleştirme uygulamaları hakkındaki
        bilgi ve deneyimlerinin kısıtlı olması veya hiç olmamasıdır. Dolayısıyla öğretmenlerin özel gereksinimli bireylere
        yönelik  tutumlarının  değişmesindeki  önemli  noktalardan  biri  özel  gereksinimli  öğrencilerin  özelliklerine  ve
        kaynaştırma/bütünleştirme uygulamasına yönelik bilgi düzeylerinin artırılmasıdır.

        Öğretmenlerin  sınıf  içi  davranış  yönetimi  ve  olumlu  sınıf  iklimi  oluşturma  konusunda  farklılıklara  saygı  ve
        farklılıkları kabule yönelik tutumları, sosyal kabulü sağlamada anahtar nokta olarak ifade edilebilir. Öğretmenler
        özel gereksinimli bireyleri kapsayan sınıf içi etkinliklere yer verdiklerinde, olumlu bir sınıf iklimi ortaya koyup
        öğrencilerin sosyal kabulünü artırabilir. Öğretmenlerin olumlu tutumları özel gereksinimli bireylerin kabulünde
        önemli katkılar sağlamaktadır. Gelişimi olağan seyreden öğrenciler, öğretmenlerinin tutumlarına bağlı olarak
        özel gereksinimli öğrencileri daha kolay ya da daha zor kabul etmektedirler.
        2.  Akran Tutumları
        Kaynaştırma/bütünleştirme  uygulamalarının  başarıya  ulaşmasındaki  en  önemli  unsurlardan  bir  tanesi
        akranların  özel  gereksinimli  bireylere  yönelik  olumlu  tutum  sergilemeleridir.  Özel  gereksinimli  öğrencilerin
        sınıfındaki  arkadaşları  tarafından  kabul  görmeleri  ve  arkadaşlarıyla  etkili  iletişim  kurabilmeleri  konusunda
        güçlük yaşadıkları bilinmektedir. Öğrenciler genellikle kendi özelliklerine benzer olan akranlarıyla arkadaş olmayı
        tercih ederken farklı olduklarını hissettikleri akranlarıyla sosyal etkileşimde daha çekingen davranmaktadır.
        Eğitim  programları  içinde  bireysel  farklılıklara  saygının  tanıtılması,  sınıf  içi  etkileşimi  güçlendirmek  adına
        önerilen bir yöntemdir. Bireysel farklılıklara saygı temasının işlenmesi, öğrencilerin özel gereksinimli akranları
        hakkında  oluşturdukları  ön  yargıları  değiştirebilir.  Ayrıca,  sınıfta  bireysel  farklılıklara  yönelik  aktiviteler
        düzenlenmesi,  öğrencilerin  özel  gereksinimi  olan  akranlarıyla  olumlu  deneyimler  kazanmalarına  olanak
        tanıyacak ve her iki grubun birbirini daha iyi anlamasını ve sosyal-duygusal açıdan eşit bir zeminde iletişim
        kurmasını kolaylaştıracaktır.

        Gelişimi olağan seyreden öğrenciler kaynaştırma/bütünleştirme uygulamalarının önemli paydaşlarındandır.
        Gelişimi  olağan  seyreden  akranların  olumsuz  tutumları,  özel  gereksinimli  öğrencinin  akademik  başarısını,
        sosyal  ve  duygusal  kabulünü,  sınıf  içindeki  davranışlarını,  okula  ve  kendi  benlik  algısına  ilişkin  tutumlarını
        olumsuz yönde etkileyebilmektedir.

        Kaynaştırma/bütünleştirme  uygulamalarının  başarıya  ulaşmasında  akranların  katkısı  büyüktür.  Gelişimi
        olağan  seyreden  öğrencilerin  özel  gereksinimli  akranlarıyla  olumlu  bir  iletişim  içinde  olmaları  eğitim
        öğretim ortamında hem örnek davranışların artmasına hem de öğrenme süreçlerine destek olabilmektedir.
        Bu  sayede,  gelişimi  olağan  seyreden  akranlar  kaynaştırma/bütünleştirme  süreçlerinin  planlanmasına  ve
        gerçekleştirilmesine  doğrudan  katkıda  bulunmuş  olurlar.  Öğretmenler  özel  gereksinimli  öğrencilere  yönelik
        akran tutumlarının değişmesinde birtakım stratejiler kullanabilirler. İş birliği ve küçük grup çalışmalarında özel
        gereksinimli öğrencilerin özelliklerini ve güçlü yanlarını gözeterek grupların oluşturulması akran tutumlarının
        değişmesinde önemli bir rol üstlenmektedir.




                                                                                                         17
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22