Page 15 - Sosyal Kabulü ve Olumlu Sınıf İklimimi Sağlama
P. 15

SOSYAL KABULÜ VE OLUMLU SINIF İKLİMİNİ SAĞLAMA

        A. Özel Gereksinimli Öğrencinin Özellikleri

        Özel  gereksinimli  öğrenciler,  fiziksel  görünümleri,  akademik  başarısı,  davranışları  ve  sosyal  becerileri
        bakımından  diğer  öğrencilerden  farklılaşabilirler.  Bu  özellikler,  onların  öğretmenler  ve  yaşıtları  arasındaki
        sosyal kabulünü etkileyebilir.




                                        Özel Gereksinimli Öğrencinin










                Fiziksel               Akademik             Sosyal Becerileri         Davranışları
              Farklılıkları              Başarısı





        1.  Özel Gereksinimli Bireyin Fiziksel Farklılıkları
        Öğrenciler  arasındaki  benzerlikler  onların  sosyal  kabulünü  sağlamayı  kolaylaştırırken  farklılıklar  ise
        dışlanmalara  ve  sosyal  kabul  sorunlarına  sebep  olabilmektedir.  Akranları  arasında  belirginleşen  farklar  ve
        fiziksel  farklılıklar  arttıkça  sosyal  kabul  düzeyinin  düştüğü  gözlemlenmektedir  (Sucuoğlu,  2006).  Eğer  sınıf
        öğretmenleri ve gelişimi olağan seyreden öğrenciler, özel gereksinimli öğrenciler hakkında gerekli bilgiye ve
        tecrübeye  sahip  değillerse  bu  öğrencilere  yaklaşım  ve  onlarla  iletişim  konusunda  kaygı  yaşayabilirler.  Özel
        gereksinimli öğrencilerle nasıl iletişim kurulacağı konusundaki belirsizlik endişeye neden olmaktadır. Bilgi ve
        tecrübe eksikliği doğrudan ön yargılara ve korkuya dönüşebilir. Bu sebepten birçok öğrenci özel gereksinimli
        akranlarını arkadaş olarak seçmek istemeyebilir (Sucuoğlu, 2006).
        2.  Özel Gereksinimli Bireyin Akademik Başarısı
        Ortaöğretim dönemi içerisinde akademik performans, sosyal kabul açısından kritik bir rol oynamaktadır. Özel
        gereksinimden kaynaklanan işlevsel kısıtlamalar öğrencinin akademik yeteneklerinin gelişimini olumsuz yönde
        etkilemekte ve öğrenme sürecini sekteye uğratmaktadır. Bu yeteneklerdeki kısıtlılıklar da çocuğun akranları
        arasındaki farklılıkların daha çarpıcı hale gelmesine neden olabilir bu da sosyal kabulü olumsuz etkileyebilir. Bu
        durum, özel eğitim gereksinimleri olan öğrencinin sosyal ortamlardan uzaklaşmalarına neden olabilmektedir
        (Sucuoğlu, 2006). Özel eğitime gereksinimi olan öğrencilerin akademik başarılarını iyileştirmek için öğretim
        yöntem/stratejilerinde  ve  kullanılan  eğitim  materyallerinde  yeniliklerin  yapılması  zorunludur.  Bu  yeniliklerin
        yapılmaması, öğrencinin akademik başarısını olumsuz yönde etkileyebilir. Söz gelimi, öğrenme güçlüğü olan
        öğrencilerin öğrenme süreci, akranlarına kıyasla daha yavaş ve zorlu olabilmekte, akademik disiplinlerde sıkça
        başarısızlığa uğrayabilmektedir. Dolayısıyla bilişsel güçlüğü olan öğrencilere yönelik kullanılacak olan yöntem
        ve  tekniklere  hâkim  olmak,  yenilikçi  materyallerle  müdahale  etmek  gerekmektedir.  Öğrencinin  akademik
        başarısı arttıkça sosyal kabulü daha kolay sağlanmış olacaktır.

        3.  Özel Gereksinimli Bireyin Davranışları
        Özel eğitim ihtiyacı olan öğrenciler, çeşitli sebeplerden dolayı akranlarına kıyasla daha fazla problemli davranış
        sergileyebilirler, arkadaşlarını rahatsız edebilirler veya çevrelerine zararlar verebilirler. Bu tür davranışlar, söz
        konusu öğrencilerin hem akranları hem de eğitimcileri ile olan iletişimlerine zarar verebilir. Özel eğitim ihtiyacı
        olan öğrencilerin gösterdiği problem davranışlar genellikle onların yetersizlikleri ile ilişkilendirilir. Eğitimciler
        ve öğrencinin akranları sık sık bu öğrencilerin eksikliklerine odaklanabilir, bunun sonucunda hem eğitimcilerin
                                                                                                         15
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20