Page 15 - Sosyal Kabulü ve Olumlu Sınıf İklimimi Sağlama
P. 15
SOSYAL KABULÜ VE OLUMLU SINIF İKLİMİNİ SAĞLAMA
A. Özel Gereksinimli Öğrencinin Özellikleri
Özel gereksinimli öğrenciler, fiziksel görünümleri, akademik başarısı, davranışları ve sosyal becerileri
bakımından diğer öğrencilerden farklılaşabilirler. Bu özellikler, onların öğretmenler ve yaşıtları arasındaki
sosyal kabulünü etkileyebilir.
Özel Gereksinimli Öğrencinin
Fiziksel Akademik Sosyal Becerileri Davranışları
Farklılıkları Başarısı
1. Özel Gereksinimli Bireyin Fiziksel Farklılıkları
Öğrenciler arasındaki benzerlikler onların sosyal kabulünü sağlamayı kolaylaştırırken farklılıklar ise
dışlanmalara ve sosyal kabul sorunlarına sebep olabilmektedir. Akranları arasında belirginleşen farklar ve
fiziksel farklılıklar arttıkça sosyal kabul düzeyinin düştüğü gözlemlenmektedir (Sucuoğlu, 2006). Eğer sınıf
öğretmenleri ve gelişimi olağan seyreden öğrenciler, özel gereksinimli öğrenciler hakkında gerekli bilgiye ve
tecrübeye sahip değillerse bu öğrencilere yaklaşım ve onlarla iletişim konusunda kaygı yaşayabilirler. Özel
gereksinimli öğrencilerle nasıl iletişim kurulacağı konusundaki belirsizlik endişeye neden olmaktadır. Bilgi ve
tecrübe eksikliği doğrudan ön yargılara ve korkuya dönüşebilir. Bu sebepten birçok öğrenci özel gereksinimli
akranlarını arkadaş olarak seçmek istemeyebilir (Sucuoğlu, 2006).
2. Özel Gereksinimli Bireyin Akademik Başarısı
Ortaöğretim dönemi içerisinde akademik performans, sosyal kabul açısından kritik bir rol oynamaktadır. Özel
gereksinimden kaynaklanan işlevsel kısıtlamalar öğrencinin akademik yeteneklerinin gelişimini olumsuz yönde
etkilemekte ve öğrenme sürecini sekteye uğratmaktadır. Bu yeteneklerdeki kısıtlılıklar da çocuğun akranları
arasındaki farklılıkların daha çarpıcı hale gelmesine neden olabilir bu da sosyal kabulü olumsuz etkileyebilir. Bu
durum, özel eğitim gereksinimleri olan öğrencinin sosyal ortamlardan uzaklaşmalarına neden olabilmektedir
(Sucuoğlu, 2006). Özel eğitime gereksinimi olan öğrencilerin akademik başarılarını iyileştirmek için öğretim
yöntem/stratejilerinde ve kullanılan eğitim materyallerinde yeniliklerin yapılması zorunludur. Bu yeniliklerin
yapılmaması, öğrencinin akademik başarısını olumsuz yönde etkileyebilir. Söz gelimi, öğrenme güçlüğü olan
öğrencilerin öğrenme süreci, akranlarına kıyasla daha yavaş ve zorlu olabilmekte, akademik disiplinlerde sıkça
başarısızlığa uğrayabilmektedir. Dolayısıyla bilişsel güçlüğü olan öğrencilere yönelik kullanılacak olan yöntem
ve tekniklere hâkim olmak, yenilikçi materyallerle müdahale etmek gerekmektedir. Öğrencinin akademik
başarısı arttıkça sosyal kabulü daha kolay sağlanmış olacaktır.
3. Özel Gereksinimli Bireyin Davranışları
Özel eğitim ihtiyacı olan öğrenciler, çeşitli sebeplerden dolayı akranlarına kıyasla daha fazla problemli davranış
sergileyebilirler, arkadaşlarını rahatsız edebilirler veya çevrelerine zararlar verebilirler. Bu tür davranışlar, söz
konusu öğrencilerin hem akranları hem de eğitimcileri ile olan iletişimlerine zarar verebilir. Özel eğitim ihtiyacı
olan öğrencilerin gösterdiği problem davranışlar genellikle onların yetersizlikleri ile ilişkilendirilir. Eğitimciler
ve öğrencinin akranları sık sık bu öğrencilerin eksikliklerine odaklanabilir, bunun sonucunda hem eğitimcilerin
15