Page 19 - Sosyal Kabulü ve Olumlu Sınıf İklimimi Sağlama
P. 19

SOSYAL KABULÜ VE OLUMLU SINIF İKLİMİNİ SAĞLAMA

        Her öğrenci zaman zaman davranış problemleri yaşayabilir (Çitil & Akçayır, 2019). Eğitim ortamlarında, özellikle
        de sınıflarda davranış problemi yaşayan öğrencilere yönelik uygun öğretimsel uyarlamalar ve düzenlemeler
        yapılmadığı takdirde, çeşitli olumsuzluklar ortaya çıkabilir. Bu durum, gelişimi olağan seyreden akranlarıyla
        birlikte eğitim alan öğrencilerde daha da belirgin hale gelebilmektedir (Çitil, 2016).

        Etkili bir sınıf yönetimi modeli her öğrenci ve her ortam için farklılık göstermektedir. Bu nedenle, tüm öğrencilere
        uyan tek bir modelden bahsetmek mümkün değildir. Fakat eğitim alanındaki araştırmalar ve deneyimlerden
        faydalanarak önleyici ve pozitif bir sınıf yönetimi için bazı genel stratejiler belirleyebilmek mümkündür. Aşağıda
        bu stratejilerden bazılarını inceleyeceğiz.
        Etkili Sınıf Yönetimi Stratejileri

        Etkili sınıf yönetimi, eğitim ortamlarında yaşanabilecek zorlukların üstesinden gelmemize ve her öğrencinin
        potansiyelini tam olarak gerçekleştirmesine yardımcı olacak araçlar ve stratejiler sunar. Aynı zamanda etkili
        sınıf yönetimi sadece disiplin uygulamalarını kapsamaz. Çok yönlü bir bakış açısıyla bazı düzenlemelere ihtiyaç
        duyulabilmektedir. Yapılacak bu düzenlemeleri 4 aşamada ifade edersek bunlar: Ders öncesi, ders başlangıcı,
        ders sırası ve ders sonrası düzenlemelerdir.







                 Ders Öncesi         Ders Başlangıcı         Ders Sırası         Ders Sonrası




        1.  Aşama: Ders Öncesi Yapılması Gereken Düzenlemeler




                              Ders Öncesi Yapılması Gereken Düzenlemeler


                        Oturma Düzeni

                        Araç Gereçlerin Hazırlanması

                        Araç Gereç Seçimi

                        Araç Gereç Kullanımı

                        Öğrenci Katılımı

        Sınıfların  fiziksel  düzeni  ve  kullanılan  araç  gereçlerin  uygun  şekilde  organize  edilmesi  gerekir.  Bu  sayede
        öğrencilerin  dikkatini  dağıtacak  unsurları  en  aza  indirerek  derse  daha  aktif  bir  şekilde  katılmalarını
        sağlayabilirsiniz. Bu aşamada dikkat edilecek hususlar şu şekilde sıralanabilir.

        Oturma Düzeni: Sınıfın oturma düzenini, kullandığınız öğretim yöntemlerine ve araç gereçlere göre düzenleme
        önemlidir.  Örneğin  grup  çalışmaları  yapılacaksa,  öğrencilerin  kolayca  bir  araya  gelebilecekleri  bir  şekilde
        oturmalarını sağlamak gereklidir.

        Araç  Gereçlerin  Hazırlanması:  Derste  kullanmayı  düşündüğünüz  araç  gereçleri  önceden  hazırlamak  ve
        kolayca erişilebilecek bir yerde bulundurmak zaman kazandırır ve dersi kesintiye uğratmaz. Dolayısıyla ders
        öncesi araç gereçler hazır ve ulaşılabilir konumda olmalıdır.

                                                                                                         19
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24