Page 23 - Sosyal Kabulü ve Olumlu Sınıf İklimimi Sağlama
P. 23

SOSYAL KABULÜ VE OLUMLU SINIF İKLİMİNİ SAĞLAMA

        Ders  sırasında  açık  ve  anlaşılır  talimatlar  verildiğinde  öğrenciler  ne  yapacaklarını  bilirler.  Özel  gereksinimli
        öğrencilere ekstra açıklama yapmaktan kaçınılmamalıdır. Göz teması kurarak, soru sorarak ve sözel uyarılarla
        öğrencilerin  dikkatini  sürdürmekte  etkili  olmaya  gayret  edilmelidir.  Ancak  bunları  yaparken  öğrencileri  zor
        duruma düşürecek ifadelerden kaçınılmalıdır.

        Öğrencilerinizin dikkatini toplamak için esprili yaklaşımlar kullanılabilir ancak dersin amacından uzaklaşmaması
        önemlidir.  Mizah  anlayışındaki  farklılıklar  göz  önünde  bulundurulmalı  ve  özel  gereksinimli  öğrencilerin  de
        anlayabileceği espriler tercih edilmelidir. Öğrencilerin aktif katılımı teşvik edilmeli fakat çok fazla hareketli
        olmalarının sınıf yönetimini zorlaştırdığı unutulmamalıdır.
        Etkinliklerin  sorunsuz  geçmesi  için  etkinliklerin  amacı,  öğrencilerden  beklentiler  ve  etkinliğin  içeriği  net  bir
        şekilde ifade edilmelidir. Etkinlikler arasında geçiş yapılırken yeni etkinliğin adı, süresi, içeriği ve geçiş yöntemi
        açıklanmalıdır.  Öğrencilerin  zaman  yönetimlerine  yardımcı  olmak  için  sınıfta  bir  saat  veya  kronometre
        bulundurulmalıdır. Her öğrencinin öğrenme hızı farklı olduğu için, her öğrencinin etkinliği aynı sürede bitirmesi
        beklenmemelidir. Etkinlik sırasında öğrencilere kalan süre hatırlatılmalıdır. Bazı öğrencilerin etkinliği zamanında
        bitirmeleri  zor  olabilirken  bazıları  etkinliği  çok  hızlı  tamamlayabilir,  bu  durumda  yedek  aktiviteler  eklemek
        faydalı  olacaktır.  Bu  yedek  aktivitelerin  öğrencilerin  ilgisini  çekecek  türden  olmasına  özen  gösterilmelidir.
        Etkinliklerin yapılacağı yer  aktivitelere uygun olarak seçilmeli, geniş hareket alanı gerektiren aktiviteler sınıf
        ortamından  ziyade okul bahçesi, spor salonu ya da oyun alanlarında gerçekleştirilmelidir.

        Önerilen bu yöntemler birçok istenmeyen davranışın önüne geçebilir ancak yine de bazı durumlarda sorunlarla
        karşılaşılabileceği de bilinmelidir. Sınıf yönetimi becerileri ne kadar üst düzeyde olursa olsun, bazen istenmeyen
        davranışların  ortaya  çıkması  kaçınılmaz  olabilir.  Bu  davranışların  arkasında  öğrencinin  aile  yapısı,  kişilik
        özellikleri, fizyolojik ihtiyaçları, arzuları, korkuları ve endişeleri gibi birçok farklı neden olabilir.

        İstenmeyen  davranışlarla  başa  çıkmanın  ilk  adımı,  sorunu  hemen  fark  etmektir.  Sınıfa  hâkim  olamama,
        istenmeyen davranışların artma olasılığını yükseltebilir. Bu durumda, öğrenciyi olumsuz davranışıyla ilgili direkt
        olarak  suçlamak  veya  adını  vererek  uyarıda  bulunmak  yerine  genel  bir  kural  halinde  hatırlatma  yapılması
        önemlidir. Bu şekilde olumlu davranışları öne çıkarmak mümkün olabilmektedir.

        Bazı öğretmenler, istenmeyen davranış sergileyen öğrencilere karşı sert ifadeler kullanabilirler ancak bu tür
        yaklaşımların kalıcı bir davranış değişikliği sağlamadığı bilinmektedir. Öğrenciyi cezalandırmak yerine olumlu
        davranışları pekiştirmek daha etkili olmaktadır.

        İstenmeyen  davranışlarla  karşılaştığınızda  sakin  ve  hızlı  bir  şekilde  tepki  vermek,  dersin  akışını  sürdürmede
        yardımcı  olmaktadır.  Öğrenciye  ne  yapmaması  gerektiği  değil,  nasıl  davranması  gerektiği  anlatılmaya
        çalışılmalıdır.  Örneğin  yerinde  durmayan  bir  öğrenciye  "Lütfen  yerine  otur  ve  dikkatlice  dinle!"  demek,  onu
        hedefe yönlendirmenin daha etkili bir yoludur.

        Bilindiği  üzere  sınıf  içindeki  problem  davranışların  birçoğu,  öğrencilerin  ilgi  çekme  ihtiyacından
        kaynaklanmaktadır. Bu nedenle, öğretmenin dikkatini adil bir şekilde dağıtması gerekmektedir. Özellikle özel
        gereksinimli öğrencilere öncelik vermeye gayret edilmelidir. Özel gereksinimli öğrenciler genellikle çok soru
        sorabilmekte ve bu sorulara yanıt bekleyebilmektedirler. Bu durumda, öğrencinin sorularını dikkate almak ve
        cevaplamak, öğrenme sürecine olumlu katkı sağlamaktadır. Özel gereksinimli öğrencilerin, diğer öğrencilerden
        daha fazla ilgi ve cesaretlendirme gereksinimleri olabilir. Bu nedenle, sınıf içinde sadece istenmeyen davranışlar
        sergileyen  öğrencilere  odaklanılıp  diğer  öğrencilerin  uygun  davranışlarının  takdir  edilip  pekiştirilmesi  ihmal
        edilmemelidir.

        Derslerde öğrencilere seçenekler sunmak etkili bir yöntemdir. Bu, öğrencilere kendi tercihlerini yapma özgürlüğü
        verip öğrenme sürecine katılımı artıracaktır. Sınıf yönetiminde katı kurallar yerine öğrencilerin seçebileceği
        alternatif  etkinliklere  yönelmek  ve  onların  tercihlerine  saygı  göstermek  gerekir.  Örneğin  bir  problemi  nasıl
        çözmek istediklerini seçmelerine izin vererek etkinliğin başarıyla tamamlanması sağlanabilir.


                                                                                                         23
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28