Page 21 - Sosyal Kabulü ve Olumlu Sınıf İklimimi Sağlama
P. 21

SOSYAL KABULÜ VE OLUMLU SINIF İKLİMİNİ SAĞLAMA



                                              Sınıf Kuralları








                                             Öğrenci Görüşleri
                       Net Olmalı              Dahil Edilmeli               Anlaşılır Olmalı



           Okulun Genel            Uygulanabilir                                        Olumlu İfadeler
         Kültürüne Uymalı             Olmalı                   İşlevsel Olmalı              İçermeli

        Kurallar Nasıl Öğretilmeli ve Uygulanmalı?
        Özellikle işitmede güçlük çeken öğrencileriniz varsa ortaklaşa belirlenen kurallar görsel hale getirilerek veya
        yazılı olarak sınıfın görülebilen bir yerine asılabilir. Kurallar, “Sınıfta söz almak istediğimizde parmak kaldırırız.”
        gibi olumlu ifadelerle yazılmalıdır. Bu kural aynı zamanda parmak kaldıran öğrenci modeli ile görselleştirilebilir.
        Bir sınıfta genel kurallar, öğrencilerin yaşına ve gelişim özelliklerine göre belirlenmeli ve kuralların sayısının
        gereğinden fazla olmamasına (en fazla 7 kural vb.) özen gösterilmelidir.
        Uygun kurallar belirlendikten sonra bu kuralların olumlu bir sınıf iklimi için gerekliliği üzerinde konuşulması
        gerekmektedir. Ayrıca dönemin ilk haftalarında kuralların sık sık hatırlatılması ve önemi üzerinde konuşulması
        kuralların yerleşmesine yardımcı olacaktır. Kurallara uyan öğrencilerin sözel olarak pekiştirilmesi önemlidir.
        İlerleyen zamanlarda kurallara uymayan öğrenciler olursa onları isim vererek uyarmak yerine, sınıfın geneline
        kuralları tekrar ettirmek daha pozitif bir yaklaşım oluşturacaktır.
        2.  Aşama: Ders Başlangıcında Yapılması Gereken Düzenlemeler

        Öğretmen  derse  girdiğinde  tüm  öğrencileri  rahatça  görebileceği  bir  şekilde  konumlanmalıdır.  Sınıfa  girer
        girmez  masaya  oturmak,  sınıfa  arkanızı  dönmek,  bilgisayarla  uğraşmak  veya  bazı  öğrencilerle  bireysel
        sohbetlere  dalmak  sınıf  kontrolünü  zorlaştırabilir.  Tüm  öğrencilere  karşı  adil  ve  saygılı  davranılmalı,  sınıfın
        geneli dikkate alınmalıdır. Özellikle ilk aylarda kurallar tam olarak öğrenilene kadar, her ders başında kuralları
        yapıcı ve kabul edici bir dille tekrar hatırlatmak faydalı olacaktır.
                                           Ders Başlangıcı


                       Önerilen Öğretmen                           Önerilmeyen Öğretmen
                          Davranışları                                   Davranışları

                  Sınıfa hakim bir pozisyonda durmak               Sınıfa girer girmez masaya
              ✅
                                                              ❌    oturmak
                  Tüm öğrencileri rahatça
                  görebileceği bir pozisyonda durmak
              ✅
                                                                   Sınıfa arkasını dönmek
                                                              ❌
                  Öğrencilere karşı adil ve saygılı
              ✅   davranmak                                        Bilgisayarla uğraşmak
                                                              ❌
                  Kuralları hatırlatmak
              ✅                                                    Kuralları hatırlatmamak
                                                              ❌
                  Öğrencilere karşı açık ve net bir
                  iletişm kurmak                                   Bazı öğrencilerle bireysel
              ✅
                                                                   sohbete dalmak
                                                              ❌
                  Ses tonunu ve beden dilini etkili bir
                  şekilde kullanmak.
              ✅
                                                                                                         21
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26