Page 22 - Sosyal Kabulü ve Olumlu Sınıf İklimimi Sağlama
P. 22

ORTAÖĞRETİM KADEMESİNDE KAYNAŞTIRMA/BÜTÜNLEŞTİRME YOLUYLA EĞİTİM UYGULAMALARI

        Öğrencilerle açık ve net bir şekilde iletişim kurmaya, ses tonunu ayarlamaya ve beden dilini etkili bir şekilde
        kullanmaya  dikkat  edilmelidir.  Öğrencilerin  sorularını  ve  yorumlarını  dinlemeye  ve  yanıtlamaya  özen
        gösterilmelidir. Sınıf içinde aktif bir katılım teşvik edilmeli ve tüm öğrencilerin derse dahil olması sağlanmalıdır.

        Ders  başında  (sırasında  hazır  bekleyen  vb.)  kurallara  uyan  öğrencilerin  davranışları,  "Sıranızda  hazır
        beklemeniz  beni  çok  mutlu  etti."  gibi  pozitif  ifadelerle  pekiştirilmelidir.  Bu  ifadeler  öğrencilerin  kurallara
        uyma  motivasyonlarını  artırmakta  bu  sayede  olumlu  bir  sınıf  ortamının  oluşmasına  katkı  sağlanmaktadır.
        Kurallara  uymayan  öğrencileri  isimleriyle  uyararak  disiplin  sağlamaya  çalışmak,  olumsuz  bir  atmosfere  yol
        açabilmektedir. Bunun yerine, genel bir uyarı yapmak veya kuralları hatırlatmak daha etkili olacaktır.
        Derse  başlarken  tüm  öğrencilerin  dikkatini  çekmek  için  öğretmenin  tahtanın  önünde  tebessüm  ederek
        öğrencilerin derse olan ilgisini artırmaya çalışması ve sınıfın derse başlamaya hazır olmasını sağlaması derse
        başlangıç için uygun bir yöntem olabilir.
        Dersin başlangıcında öğrencilerin derse ilgisini çektikten sonra dersin konusu ve içeriği özetlenebilir. Yeni konuyu
        önceki konularla ilişkilendirerek öğrencilere bu konunun gerekliliği anlatılabilir. Dersin hedefleri, kazanımları ve
        beklentileri net bir şekilde belirtilmelidir. Gereken araç gereçleri (kitap, defter, harita, vb.) belirtip öğrencilere
        hazırlık  için  zaman  tanınmalı  ve  onlar  hazır  olana  kadar  beklenmelidir.  Sınıfta  düzensizlik  olmasına  izin
        vermemeye gayret edilmelidir. Öğrencilerin ders içeriği, materyaller, etkinlikler ve beklentiler konusunda bilgi
        sahibi olmalarının derslere daha fazla odaklanmalarını sağlayacağı unutulmamalıdır.

        3.  Aşama: Ders Sırasında Dikkat Edilmesi Gereken Düzenlemeler


                                 Ders Sırasında Dikkat Edilmesi Gereken
                                               Düzenlemeler



                            Açık ve anlaşılır bir dil kullanılması


                            Öğrencilerin aktif katılımının desteklenmesi


                            Etkinlik amacının, içeriğinin ve beklentilerin net ifade edilmesi


                            Sınıf ortamının fiziksel olarak uyarlanması



                            İstenmeyen davranışlara uygun müdahalede bulunulması


                            Kuralların öğrenciler ile birlikte belirlenmesi


                            Öğrencilere seçenek sunulması



        Ders  sırasında  aktif  olunmaya  özen  gösterilmeli,  sınıftaki  her  öğrenci  gözlenmeli  ve  sınıfın  durumu  sürekli
        takip edilmelidir. Bunun için sınıf düzeninin uygun olması gerektiği unutulmamalıdır. Sıralar arasında rahatça
        dolaşılmalı ve her öğrenci kolaylıkla erişilebilir olmalıdır. Sınıf içinde dolaşarak sorular sormak ve geri bildirim
        vermek,  öğrencilerin  dikkatini  artıracaktır.  Ayrıca  ihtiyaç  duyan  öğrencilere  destek  olunmalı,  gerektiğinde
        bireysel olarak yardım edilmeli ve iyi bir rol model olmaya özen gösterilmelidir.

    22
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27