Page 22 - Sosyal Kabulü ve Olumlu Sınıf İklimimi Sağlama
P. 22
ORTAÖĞRETİM KADEMESİNDE KAYNAŞTIRMA/BÜTÜNLEŞTİRME YOLUYLA EĞİTİM UYGULAMALARI
Öğrencilerle açık ve net bir şekilde iletişim kurmaya, ses tonunu ayarlamaya ve beden dilini etkili bir şekilde
kullanmaya dikkat edilmelidir. Öğrencilerin sorularını ve yorumlarını dinlemeye ve yanıtlamaya özen
gösterilmelidir. Sınıf içinde aktif bir katılım teşvik edilmeli ve tüm öğrencilerin derse dahil olması sağlanmalıdır.
Ders başında (sırasında hazır bekleyen vb.) kurallara uyan öğrencilerin davranışları, "Sıranızda hazır
beklemeniz beni çok mutlu etti." gibi pozitif ifadelerle pekiştirilmelidir. Bu ifadeler öğrencilerin kurallara
uyma motivasyonlarını artırmakta bu sayede olumlu bir sınıf ortamının oluşmasına katkı sağlanmaktadır.
Kurallara uymayan öğrencileri isimleriyle uyararak disiplin sağlamaya çalışmak, olumsuz bir atmosfere yol
açabilmektedir. Bunun yerine, genel bir uyarı yapmak veya kuralları hatırlatmak daha etkili olacaktır.
Derse başlarken tüm öğrencilerin dikkatini çekmek için öğretmenin tahtanın önünde tebessüm ederek
öğrencilerin derse olan ilgisini artırmaya çalışması ve sınıfın derse başlamaya hazır olmasını sağlaması derse
başlangıç için uygun bir yöntem olabilir.
Dersin başlangıcında öğrencilerin derse ilgisini çektikten sonra dersin konusu ve içeriği özetlenebilir. Yeni konuyu
önceki konularla ilişkilendirerek öğrencilere bu konunun gerekliliği anlatılabilir. Dersin hedefleri, kazanımları ve
beklentileri net bir şekilde belirtilmelidir. Gereken araç gereçleri (kitap, defter, harita, vb.) belirtip öğrencilere
hazırlık için zaman tanınmalı ve onlar hazır olana kadar beklenmelidir. Sınıfta düzensizlik olmasına izin
vermemeye gayret edilmelidir. Öğrencilerin ders içeriği, materyaller, etkinlikler ve beklentiler konusunda bilgi
sahibi olmalarının derslere daha fazla odaklanmalarını sağlayacağı unutulmamalıdır.
3. Aşama: Ders Sırasında Dikkat Edilmesi Gereken Düzenlemeler
Ders Sırasında Dikkat Edilmesi Gereken
Düzenlemeler
Açık ve anlaşılır bir dil kullanılması
Öğrencilerin aktif katılımının desteklenmesi
Etkinlik amacının, içeriğinin ve beklentilerin net ifade edilmesi
Sınıf ortamının fiziksel olarak uyarlanması
İstenmeyen davranışlara uygun müdahalede bulunulması
Kuralların öğrenciler ile birlikte belirlenmesi
Öğrencilere seçenek sunulması
Ders sırasında aktif olunmaya özen gösterilmeli, sınıftaki her öğrenci gözlenmeli ve sınıfın durumu sürekli
takip edilmelidir. Bunun için sınıf düzeninin uygun olması gerektiği unutulmamalıdır. Sıralar arasında rahatça
dolaşılmalı ve her öğrenci kolaylıkla erişilebilir olmalıdır. Sınıf içinde dolaşarak sorular sormak ve geri bildirim
vermek, öğrencilerin dikkatini artıracaktır. Ayrıca ihtiyaç duyan öğrencilere destek olunmalı, gerektiğinde
bireysel olarak yardım edilmeli ve iyi bir rol model olmaya özen gösterilmelidir.
22