Page 27 - Sosyal Kabulü ve Olumlu Sınıf İklimimi Sağlama
P. 27

SOSYAL KABULÜ VE OLUMLU SINIF İKLİMİNİ SAĞLAMA

        Sosyal Kabul ve Sınıf Etkileşimi Değerlendirme Süreci

        •   Değerlendirme planı: Değerlendirme amacına, öğrencinin özel gereksinimlerine ve kullanılacak yöntemlere
            uygun bir plan oluşturulmalıdır.
        •   Veri toplama: Gözlem, testler, anketler, görüşmeler ve diğer yöntemler kullanılarak veri toplanır.

        •   Veri analizi:  Toplanan  veriler  analiz  edilir  ve  öğrencinin  sosyal  kabul  ve  sınıf  etkileşim  düzeyi  hakkında
            yorumlar yapılır.

        •   Geri bildirim ve müdahale: Değerlendirme sonuçları öğrenci, aile ve öğretmenlerle paylaşılır ve gerekli
            müdahaleler planlanır.
        Sosyal Kabul ve Sınıf Etkileşimi Değerlendirme Yöntemleri

        Sosyal  kabul  ve  sınıf  etkileşimi,  özel  eğitim  gerektiren  öğrenciler  için  oldukça  önemli  kavramlardır.
        Öğrencilerinizin  akademik  ve  sosyal  gelişimlerini  ve  ilerlemelerini  takip  etmek,  ona  uygun  müdahaleleri
        planlamanız ve uygulamanız için gereklidir. Bu amaçla, siz ders öğretmenleri ve diğer eğitimciler tarafından
        çeşitli değerlendirme yöntemleri kullanılmaktadır. Aşağıda bunlardan bazıları verilmiştir.
        Gözlem:

        En  temel  ve  yaygın  kullanılan  yöntemlerden  biri  gözlemdir.  Özel  eğitim  desteği  alan  öğrencilerinizi  çeşitli
        ortamlarda (sınıf, teneffüs, oyun zamanı vb.) gözlemleyerek akranlarıyla olan etkileşimlerini, sosyal becerilerini,
        gelişimi  olağan  seyreden  akranlarıyla  kurdukları  ilişkileri  ve  duygusal  tepkilerini  değerlendirebilirsiniz.
        Gözlemler; not alma, kontrol listeleri veya video kayıtları gibi çeşitli yöntemlerle yapılabilir. Gözlem çeşitleri
        oldukça fazladır ancak sizlere temelde kullanım alanı çok geniş olan şu 2 türünü açıklayacağız:
           •  Doğal ortamda gözlem: Öğretmenler, öğrencilerin sınıf içi ve sınıf dışı ortamlarda nasıl etkileşime girdiklerini
            gözlemleyebilirler.  Bu  gözlemler  sırasında,  öğrencilerin  akranlarıyla  ne  kadar  sık  etkileşime  girdikleri,
            hangi tür etkileşimlerde bulundukları, iletişim becerileri, duygusal tepkileri ve diğer sosyal davranışları gibi
            unsurlar kaydedilebilir.

           •  Yapılandırılmış gözlem: Gözlemler, önceden belirlenmiş bir formata göre ve daha sistematik bir şekilde
            de yapılabilir. Bu formatlar, belirli davranışları (konuşma, oyun oynama, yardım etme vb.) kodlamak için
            kullanılabilir ve gözlemlerden elde edilen veriler, analiz için daha kolay hale getirilebilir.
        Sosyal Beceri Ölçekleri:

        Sosyal beceri ölçekleri, özel eğitim desteği alan öğrencilerin sosyalleşme, iletişim kurma, problem çözme ve
        duygularını yönetme gibi becerilerini değerlendirmek için kullanılan standartlaştırılmış araçlardır. Bunlar:

           •  Standardize testler: Standardize edilmiş sosyal beceri testleri, öğrencilerin iletişim kurma, problem çözme,
            duyguları yönetme becerilerini ve diğer önemli sosyal becerileri ne kadar iyi geliştirdiklerini belirlemek için
            kullanılabilir.
           •  Gözlem tabanlı testler: Gözlem tabanlı sosyal beceri testleri, öğrencilerin belirli sosyal becerileri (selam
            verme, sıra bekleme, paylaşma vb.) nasıl kullandıklarını gözlemlemek için kullanılır.
        Anketler ve Görüşmeler:
           •  Öğrenci Anketleri: Öğrencilerin sınıf arkadaşlarıyla olan ilişkileri, sosyal kabul seviyeleri ve kendilerini nasıl
            hissettikleri hakkında bilgi edinmek için anketler kullanabilirsiniz.
           •  Öğretmen Anketleri: Öğrencilerin sosyal becerileri, akranlarıyla olan etkileşimleri ve sınıf içi davranışları
            hakkında bilgi edinmek için anketler doldurabilirsiniz.
           •  Ebeveyn  Görüşmeleri:  Ebeveynler,  çocuklarının  evdeki  sosyal  davranışları  ve  akranlarıyla  olan  ilişkileri
            hakkında bilgi verebilirler.

                                                                                                         27
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32