Page 27 - Sosyal Kabulü ve Olumlu Sınıf İklimimi Sağlama
P. 27
SOSYAL KABULÜ VE OLUMLU SINIF İKLİMİNİ SAĞLAMA
Sosyal Kabul ve Sınıf Etkileşimi Değerlendirme Süreci
• Değerlendirme planı: Değerlendirme amacına, öğrencinin özel gereksinimlerine ve kullanılacak yöntemlere
uygun bir plan oluşturulmalıdır.
• Veri toplama: Gözlem, testler, anketler, görüşmeler ve diğer yöntemler kullanılarak veri toplanır.
• Veri analizi: Toplanan veriler analiz edilir ve öğrencinin sosyal kabul ve sınıf etkileşim düzeyi hakkında
yorumlar yapılır.
• Geri bildirim ve müdahale: Değerlendirme sonuçları öğrenci, aile ve öğretmenlerle paylaşılır ve gerekli
müdahaleler planlanır.
Sosyal Kabul ve Sınıf Etkileşimi Değerlendirme Yöntemleri
Sosyal kabul ve sınıf etkileşimi, özel eğitim gerektiren öğrenciler için oldukça önemli kavramlardır.
Öğrencilerinizin akademik ve sosyal gelişimlerini ve ilerlemelerini takip etmek, ona uygun müdahaleleri
planlamanız ve uygulamanız için gereklidir. Bu amaçla, siz ders öğretmenleri ve diğer eğitimciler tarafından
çeşitli değerlendirme yöntemleri kullanılmaktadır. Aşağıda bunlardan bazıları verilmiştir.
Gözlem:
En temel ve yaygın kullanılan yöntemlerden biri gözlemdir. Özel eğitim desteği alan öğrencilerinizi çeşitli
ortamlarda (sınıf, teneffüs, oyun zamanı vb.) gözlemleyerek akranlarıyla olan etkileşimlerini, sosyal becerilerini,
gelişimi olağan seyreden akranlarıyla kurdukları ilişkileri ve duygusal tepkilerini değerlendirebilirsiniz.
Gözlemler; not alma, kontrol listeleri veya video kayıtları gibi çeşitli yöntemlerle yapılabilir. Gözlem çeşitleri
oldukça fazladır ancak sizlere temelde kullanım alanı çok geniş olan şu 2 türünü açıklayacağız:
• Doğal ortamda gözlem: Öğretmenler, öğrencilerin sınıf içi ve sınıf dışı ortamlarda nasıl etkileşime girdiklerini
gözlemleyebilirler. Bu gözlemler sırasında, öğrencilerin akranlarıyla ne kadar sık etkileşime girdikleri,
hangi tür etkileşimlerde bulundukları, iletişim becerileri, duygusal tepkileri ve diğer sosyal davranışları gibi
unsurlar kaydedilebilir.
• Yapılandırılmış gözlem: Gözlemler, önceden belirlenmiş bir formata göre ve daha sistematik bir şekilde
de yapılabilir. Bu formatlar, belirli davranışları (konuşma, oyun oynama, yardım etme vb.) kodlamak için
kullanılabilir ve gözlemlerden elde edilen veriler, analiz için daha kolay hale getirilebilir.
Sosyal Beceri Ölçekleri:
Sosyal beceri ölçekleri, özel eğitim desteği alan öğrencilerin sosyalleşme, iletişim kurma, problem çözme ve
duygularını yönetme gibi becerilerini değerlendirmek için kullanılan standartlaştırılmış araçlardır. Bunlar:
• Standardize testler: Standardize edilmiş sosyal beceri testleri, öğrencilerin iletişim kurma, problem çözme,
duyguları yönetme becerilerini ve diğer önemli sosyal becerileri ne kadar iyi geliştirdiklerini belirlemek için
kullanılabilir.
• Gözlem tabanlı testler: Gözlem tabanlı sosyal beceri testleri, öğrencilerin belirli sosyal becerileri (selam
verme, sıra bekleme, paylaşma vb.) nasıl kullandıklarını gözlemlemek için kullanılır.
Anketler ve Görüşmeler:
• Öğrenci Anketleri: Öğrencilerin sınıf arkadaşlarıyla olan ilişkileri, sosyal kabul seviyeleri ve kendilerini nasıl
hissettikleri hakkında bilgi edinmek için anketler kullanabilirsiniz.
• Öğretmen Anketleri: Öğrencilerin sosyal becerileri, akranlarıyla olan etkileşimleri ve sınıf içi davranışları
hakkında bilgi edinmek için anketler doldurabilirsiniz.
• Ebeveyn Görüşmeleri: Ebeveynler, çocuklarının evdeki sosyal davranışları ve akranlarıyla olan ilişkileri
hakkında bilgi verebilirler.
27