Page 102 - DESEN 10
P. 102

4. ÜNİTE                                                                                                                                                                 DESEN ÇALIŞMALARINDA MEKÂN ÇİZİMLERİ


                                 Rönesans Dönemi mimarisinin önemli unsurlarından olan denge, düzen,
                                 uyum ve oranlar resim sanatında da kendini göstermeye başlamıştır. İtalyan
                                 Mimar Brunulleschi ile başlayan perspektifteki gelişmeler Giotto Di Bondone
                                 (Ciotto Dibondone), Massachio, Vittore Carpaccio (Vittore Karpaçço), Leo-
                                 nardo da Vinci, Raphaello Sanzio ve Albrecht Dürer gibi pek çok resim sanat-
                                 çısının çalışmalarına yansımıştır. Perspektifteki gelişmeler Orta Çağ’ın yüzey-
                                 sel, şematik resim anlayışını değiştirmiş; mekân, hacim ve anlatım konusunda
                                 yeniliklerle dolu düzenlemelere gidilmesini sağlamıştır. Bu düzenlemelerle
                                 birlikte mekân, resim sanatındaki yerini almıştır (Görsel 4.9).

















































          Görsel 4.9:  İşitme, 1606-1607, Paul Vredeman de Vries (Pol Viredeman da Viriz), Pomona Koleji Koleksiyonu

                                 Resim sanatında mekân, iç veya dış mekân olarak sınırlandırılmış bir uzay
                                 parçasıdır. Aynı zamanda konunun resim yüzeyinde çizgi ve formlarla dü-
                                 zenlenmesiyle elde edilen üç boyutlu bir algı yaratma biçimidir. Perspektif
                                 ise iki boyutlu resim düzleminde yaratılan üç boyutlu algıyı belirli yöntemler
                                 kullanarak yüzeye yerleştirme tekniğidir.
                                 Çevremizde bizi saran bir boşluk vardır. Bu boşluk içinde yaşar ve her şeyi bu
                                 boşluk içinde algılarız. Mekân adını verdiğimiz bu sınırlı boşluk içinde nes-
                                 neler ve figürler bizim bakış açımıza göre aşağıda, yukarıda, yanda, yakında


          100
   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107