Page 104 - DESEN 10
P. 104

4. ÜNİTE                                                                                                                                                                 DESEN ÇALIŞMALARINDA MEKÂN ÇİZİMLERİ


                                 Bakış noktasına göre farklı açı ve yönlerde yer alan nesne ve figürlerin
                                 ışık-gölge, çizgi ve ton değerlerinin doğru kullanılmasıyla mekândaki derinlik
                                 algısı ortaya çıkar. Çizgi perspektifine göre çizgi, çizilmek istenen mekânın
                                 sınırlarını belirler. Hava perspektifine göre form etkisi, ışığın nesneler üze-
                                 rinde oluşturduğu açık-orta ve koyu değerler ile sağlanır. Işık-gölge ve çizgi,
                                 nesnelere hacim kazandırmanın yanında mekân içerisindeki konumlarını da
                                 belirlemede yardımcı olur. Işık-gölge etkisiyle koyu değerler gözü daha faz-
                                 la etkilediği için öne doğru çıkar. Orta, açık ya da hafif değerler ise geriye
                                 doğru gider. Güçlü ve keskin çizgiler ince ve net olmayanlara göre daha fazla
                                 görünür. Böylece resim yüzeyinde elde edilen ileri geri izlenimiyle derinlik
                                 duygusu yani mekân ortaya çıkar.
                                 Mekân, oluşturulma biçimine bağlı olarak açık ve kapalı olarak ikiye ayrılırken
                                 bunlardan farklı olarak derin, plastik ve yüzeysel mekân olarak da çeşitlen-
                                 mektedir.
                                 Derin Mekân: Konuda anlatılmak istenen nesne ve figürler ön planda koyu
                                 değerler ile detaylandırılır. Çevrede ne varsa hafif renk ve çizgilerle belirlenir.
                                 Ön planda olanlar kolayca seçilirken uzakta kalan her şey sisler içinde eriyip
                                 gider (Görsel 4.11). Özellikle Barok resminde görülen derin mekân anlayışı-
                                 na örnek olarak Claude Lorrain (Klod Loren) ve Giovanni Domenico Tiepolo
                                 (Ciovanni Demeniko Tiyepolo) gibi sanatçıların eserleri verilebilir.












































          Görsel 4.11:  Jacob, Laban ve Laban’ın Kızları ile Manzara, 1676, Claude Lorrain, British Museum, İngiltere


          102
   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109