Page 134 - DESEN 11
P. 134

d) Dinsel ve toplumsal ritüellerde gerçekçilik yaratma özelliği
            e) Hukuki ve ticari ilişkilerde benzerlik yaratması ile güvenirlilik oluşturma özelliği
            f) Soyut kavramları somut görüntülere çevirme özelliği



            Otoportre: Sanatçının fiziksel ve kültürel kimliğini ortaya koymakta çok güçlü bir araç olan otoportrede
            model, sanatçının kendisidir. Otoportre, ressamın en kişisel anlatım şeklidir. Otoportre sanatı, sanatsal
            varoluşu ve sanat tarihi açısından tanınmayı güvence altına almanın sağlam bir yoludur. Sanatçının
            görünüşünün ve sanatçının etrafındaki dünyayı yorumlayış biçimlerinin bir kaydıdır aynı zamanda. Sa-
            natçıların hayat boyu tekrarlanan gözlemlerde bulunması, kimileri için otoportrelerin görsel birer oto-
            biyografi niteliğinde olduğu anlamına gelir. Otoportreler çoğunlukla ifade etme ve ressamı izleyicilere
            takdim etme amacı taşırlar. Genellikle bakış, duruş ve ellerin aldığı pozisyon gibi yollarla bakan kişilere
            hitap ederler.
            Her sanatsal eylemde olduğu gibi otoportre sanatı da çeşitli amaçlara hizmet eder. Ressamlar; sosyal
            statülerini yükseltmek, becerilerini kullanmak, yüzün ifadesinin repertuvarında hâkimiyetlerini artırmak,
            istek ve niyetlerini belirlemek amacıyla otoportrelerini yaparlar. Otoportre sanatı birçok amaca hizmet
            ederken geriye sanatsal kanıtlar bırakır.
            Çoğu zaman çelişkili amaçlar taşıyan otoportre sanatı, sanatçıyı seçkin bir zümrenin üyesi olarak gös-
            terebildiği gibi sanatçının eseri yarattığı sancılı anı da canlandırabilmektedir. Değişmeyen tek gerçek,
            otoportrelerin sanatsal yaratıcılığın temsilcisi olduğudur.
            Yaratıcılık fikrinin otoportrelerde betimlenmesinin en doğru şekli ressamın kendini tuval önünde palet ve
            fırçası ile birlikte çizmesidir. Daha sonra sanatçının dokunuşu niteliğindeki fırçayla atmış olduğu orijinal
            imzası gelir.

            Türk resminde Osman Hamdi Bey’in çeşitli kıyafetlere bürünerek farklı kişilikler oluşturduğu resimleri,
            Batı resmindeki öykünme  duygusuyla  bir  başka  kişiliğe  geçme  isteğine  işaret  etmez (Görsel  4.51).
            Hatta sanatçının eserlerinde kendini sergileme ve yaşatma isteği de görülmez. Figür de doğru duruşu
            saptamak amacıyla poz vermiş bir modeldir. Yalnızca otoportrenin bilinen tüm amaçlarından uzak, kişi-
            liğine dair hiçbir ipucu vermeyen kompozisyon elemanıdır.

            Otoportreler  hem  yapıldıkları  çağın  hem  de  ait
            oldukları sanatçının kişisel ve içinde yaşadığı or-
            tama özgü özelliklerini taşımak ve yansıtmak açı-
            sından  belgeci  niteliklerini  daima  korumuşlardır.
            Görüneni olduğu gibi betimleme noktasından ha-
            reket eden portre ve otoportreler; giysi, mobilya,
            şehir, yapı gibi tuvalde yer almış nesneler aracı-
            lığı  ile  somut  belgeleme  gücüne  sahiptir.  Bunun
            yanında bakış, hareket, poz düzeni, ruh hâli, dü-
            şünce biçimi ve kişiyi oluşturan diğer görünmezleri
            belgeleme özelliği de vardır.
            Türk  resim  tarihimizde  padişah  portreleri,  genç
            Türkiye Cumhuriyeti’nin mücadele ve yeniliklerini
            konu edinen grup portreleri ve nihayetinde Atatürk
            portreleri kişisel tarihi resmetmenin de ötesinde bir
            ülke, ulus tarihini belgeleyen arşiv niteliğini taşır.

            Kaynakça:
            Demirbulak, A, Çağdaş Türk Resminde Otoportreler, Beta Basım
            A.Ş., İstanbul, 2007









                                                                    Görsel 4.51: Ab-ı Hayat Çeşmesi, Osman Hamdi Bey,
                                                                           Sakıp Sabancı Müzesi koleksiyonu
            132                                                                                                                                                                                                                      133
   129   130   131   132   133   134   135   136   137   138   139