Page 44 - DESEN 11
P. 44

b) İnsan Anatomisinde Altın Oran
            Çağlar boyunca insanlar uyum ve güzellik idealini yaratabilmek için ideal oranı araştırmış, buna da figür
            ve yapılar üzerinde yaptıkları denemelerle ulaşmaya çalışmışlardır. Bu çalışmaların sonucuna göre
            “Herhangi bir geometrik biçimin parçaları arasındaki orantıda küçük parçanın büyük parçaya oranı,
            büyük parçanın bütün parçaya oranına eşittir.” yargısına ulaşılmıştır. Cebirsel olarak a/b=b/(a+b) biçi-
            minde ifade edilir. Parçalar arasındaki oranın değeri 1.618’dir (Görsel 1.51).
            Leonardo da Vinci’nin, insan figürü çiziminde matematiksel oranlamalar sonucu oluşturulan altın oranı
            kullandığı bilinmektedir. Bu bağlamda Leonardo’nun çizdiği resimler matematikçi Luca Pacioli’nin [Luka
            Paçiyoli (1445-1517)] 1509’da yayınlanan “De Divina Proportione” [De Divinya Pıroportiyone (Kutsal
            Oran)] adlı kitabında yer almıştır ( Görsel 1.52).

            Bu çizimlerin en iyi bilinen iki örneği, bir insanın değişik duruşlarda kare ve daire içindeki ölçü uyumunu
            gösteren yapıt ile 1483 yılı civarında yaptığı ama bitiremediği “Aziz Jerome (Jerom)” adlı yapıttır (Görsel
            1.53). Leonardo da Vinci, matematiksel açıklamalar ve yöntemler kullanılmadan yapılan hiçbir araştır-
            manın bilimsel olmayacağını söylemiştir.


                                       1  :  1.618




















                            1  :  1.618
                                             Görsel 1.51: İnsan elinde ve kolunda altın oran







































               Görsel 1.52: Divina Proportione (Kutsal Oran), 1509,    Görsel 1.53: Aziz Jerome, Leonardo da Vinci
                        Luca Pacioli, Venedik, İtalya                        Vatikan Müzesi, Roma, İtalya
            42
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49