Page 102 - DESEN 12
P. 102

3. ÜNİTE                                                                                                                                                          DESEN ÇALIŞMALARINDA ÇOK FİGÜRLÜ ÇALIŞMALAR


          3.1.2. Sanatçıların Çok Figürlü Eserlerinden Esinlenerek Yapılan
                  Çalışmalar

          Sanat eğitiminde çeşitli öğrenme ve öğretme yöntemleri vardır. Bu eğitimlerin başında yer alan usta
          çırak yöntemi sanatta ustaların deneyimlerini ve bilgilerini çıraklara aktardığı öğretimi ifade eder. Bu ilişki,
          tarih boyunca tüm sanat ve zanaat alanlarında geçmişten günümüze değin önemli bir rol oynamıştır.
          Türk sanatında da usta çırak ilişkisi, Orta Asya’dan bugünlere uzanan köklü bir geçmişe sahiptir. Çıraklar,
          ustalarına yakın çalışırken temel becerileri öğrenir ve sanatın inceliklerini keşfederek deneyim kazanır.
          Uzun yıllar süren Türk sanatları eğitiminin kendine has bir geleneği bulunmaktadır.

          Usta çırak ilişkisi, geleneksel bilgi ve beceri aktarımı sağlamanın yanı sıra yeni yeteneklerin keşfedilmesi-
          ne, yaratıcılığın gelişmesine ve sanat eserlerinin sürdürülebilirliğine katkıda bulunur.

          Sanatçıların lonca sistemine bağlı zanaatkar olarak çalıştıkları Rönesans usta çırak eğitiminde en göze
          çarpan dönemdir diyebiliriz. Bu dönemde atölyeler sanatın üretildiği yerler olmakla birlikte aynı zaman-
          da gelecek nesil sanatçıların yetiştiği okullardır. Sanatsal yeteneği olan çocuklar ünlü bir zanaatkârın
          atölyesine gönderilir ve burada eğitim alması sağlanırdı. Heykeltıraş Donatello (Donatello) ve ressam
          Paolo Uccello (Paulo Uçello) (1397-1475) döneminde de ünlü olan heykeltıraş Lorenzo Ghiberti (Lorenzo
          Ciberti)’nin (1378-1455) öğrencisi olmuşlar, ona asistanlık veya çıraklık yapmışlardır. Başka bir örnek de
          Floransalı sanatçı Andrea del Verrocchio (Andre del Verokyo) (1435-1488)’dur, Leonardo da Vinci (Leo-
          nardo da Vinçi)’nin (1452-1519) ustası olmuştur (Görsel 3.4 ve 3.5).

          Ustanın eğitiminde olan çıraklar yapılan işin her aşamasında bizzat çalışarak uzun yıllar içinde kendileri
          de birer usta olurlar.





































           Görsel 3.4:  Gösterişli Saç Modeli Olan Bir Kadının   Görsel 3.5:  Dağınık Saçlı Kadın, 1506-1508, Leonardo
           Başı, 1475, Andrea del Verrocchio, British Museum,   da Vinci, Parma Ulusal Galerisi, İtalya
                            İngiltere


          100
   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107