Page 79 - DESEN 12
P. 79

2. ÜNİTE                                                          MODELDEN KISA SÜRELİ DESEN ÇALIŞMALARI

               OKUMA PARÇASI


               AVNİ LİFİJ (1886-1927)
               Bin  dokuz yüz  ondört dönemi  sanatçılarından
               en dikkate değer temsilcisi olan Avni Lifij (Gör-
               sel 2.28), kırk bir yaş gibi en genç ve verimli ça-
               ğında ölmeseydi, resim sanatımıza nice değerli
               yapıtlar kazandıracaktı.
               Avrupa’ya gitmeden hiçbir atölyede hiçbir ho-
               canın direktifi altında çalışmadan  yaptığı re-
               simler, bir gün Arkeoloji Müzesi’nin ve Sanayii-
               Nefise Mektebinin kurucusu Osman Hamdi’yi
               ilgilendirecekti. Bu  üstün yetenekli  gencin bir
               an önce Fransa’ya gitmesini uygun bulan Os-
               man Hamdi onu bir yıl kadar okulda tuttuktan
               sonra Şehzade Abdülmecit Efendi’ye tanıtmış,
               bu aydın prensin yardımını istemişti. Abdülme-
               cit tüm masraflarını üstüne alarak genç Avni’yi
               Paris’e göndermekle, uzun sürecek bir yakınlı-
               ğın, bir dostluğun temelini atacaktı.

               Hüseyin  Avni  Lifij’in  diğer sanatçılardan farkı,
               duygu zenginliği, fikirsel çalışmalara düşkünlü-
               ğü, edebiyata, özellikle şiire sevgisi, entelektü-
               elliği olacaktı. Avni Lifij, Andre Lhote’nun pek   Görsel 1.28:  Otoportre, Hüseyin Avni Lifij
               yerinde tanımlamasıyla sanatta “kalp ve kafa”
               sentezini başarmış, sanat yapıtının bu iki kavra-
               mının birleşiminden doğacağını anlamış sayılı
               sanat  adamlarımızdandı. O da  Paris’te,  Güzel
               Sanatlar Okulunda Cormon’un atölyesinden
               geçecek, ama o da, öteki sanatçılarımız gibi
               hocanın etkisi altında kalmayacak, sadece resim
               sanatının temeli olan desen bilgisini arttıracak-
               tı. Avni Lifij’in birkaç yıl önce çizdiği krokileri,
               taslakları, yaptığı siyah-beyaz araştırmaları, res-
               samın deseni sadece bir başlangıç, bir aşama
               aracı bilmekle kalmadığını, onun başlı başına
               etkin, zengin, kendine yeter bir tür olduğunu
                                                               Görsel 1.29:  Haliç’ten, Hüseyin Avni Lifij
               yapıtlarıyla ispatladığını göstermiştir.
               Paris Akademisinde yaptığı model karşısındaki çalışmalarından yurda dönüşünde meydana ge-
               tirdiği portre desenleri, özellikle kendi portresiyle annesiyle ilgili yaptığı etütler, büyük çaptaki
               düzenlemelerine hazırlık taslakları, eski evlerden, selvilerden az renklendirilmiş ya da sadece kö-
               mür ve kurşun kalemleriyle çalışmaları, Avni Lifij’in usta bir desenci olarak görülmesini sağlıyordu
               (Görsel 2.29). Eski bir sözdür; ressamı, değerini, kişiliğini desenlerinde aramak gerekir. Renk, çoğu



                                                                                                     77
   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84