Page 81 - DESEN 12
P. 81

2. ÜNİTE                                                          MODELDEN KISA SÜRELİ DESEN ÇALIŞMALARI












































                      Görsel 2.32:  Mihrişah Sultan Dairesi, ?, Hüseyin Avni Lifij, Sakıp Sabancı Müzesi, İstanbul

               Yarı yıkık bir duvara, bir cumbaya, beyaz mezar taşları arasından yükselen selvilere batan güneşin
               kızıl ışınları. Bir eski mahallede akşam sisinin morluğuna bürünmüş evler, mor bir ufukta batan gü-
               neşin turuncu yuvarlağı. Avni Lifij turuncusuna sarılı bulut kümeleri. Bir dam üstünden yükselen tek
               bir selvi, yaprakları dökük bir incir ağacı, İstanbul sonbaharının gamı, sessizliği, ölgünlüğü. Avni
               Lifij bunların ressamı oldu (Görsel 2.32).

               Hüseyin Avni Lifij’i bir bakıma edebiyatımızda bir Ahmet Haşim’e yakınlaştırmak olağan. Yalnız
               “şair bir ressam” olduğundan değil çoğu küçük etütlerinin seyredene Haşim’in kimi dizelerini
               hatırlatmasından, kişiliğinin tümüyle sembolizm-simgecilik eğilimine uygun olmasından. Küçük ve
               orta çap görünümlerinde şair mizacını belirten Avni Lifij, “Kadıköy’de Belediye Çalışmaları” gibi
               büyük süslemeci düzenlemelerinde bir Puvis de Chavannes’ı (Püvi da Şaven) hatırlatan güçte. Lifij,
               Paris çalışmaları sırasında Puvis de Chavannes’in Sorbonne-Panteon Üniversitesindeki fresklerini
               hayranlıkla seyretmişti.

               Puvis, Avrupa sanatında öncülük ettiği büyük duvar süslemelerinde İtalyan Rönesansı’nın temel
               kurallarını canlandırmış, duvar ressamlığını donuk akademizmden kurtararak çağdaş estetiğe uy-
               gun bir canlılıkta diriltmişti. Bin dokuz yüz yirmi yedi yılı, 1914 dönemi ressamlarının son temsilci-
               sinin ölümünü görecekti. Bu ölümle yalnız resim tarihimize yeni bir dönem kazandırmış bir grubun
               son sesi susmuş olmuyordu; bir görüş, bir teknik de son ustasını kaybediyordu.

               Kaynak: Başlangıcından Bu Güne Çağdaş Türk Resim Sanatı Tarihi, Cilt 2, N. Berk-A. Turani. s. 43-
               44-45-46-47-48, Tiglat Yayınları, Ekim 1981, İstanbul.



                                                                                                     79
   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86