Page 126 - DESEN 9
P. 126

4. ÜNİTE                                                                                                                                                                  DESEN ÇALIŞMALARINDA DERİNLİK ETKİSİ


          4. DESEN ÇALIŞMALARINDA DERİNLİK ETKİSİ




           HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

           1. Düz bir yolun tam ortasından bakarak yol çizgilerinin nasıl ilerlediğini gözlemleyiniz.
           2. Bulunduğunuz ortamda pencereden baktığınızda, gözünüzün görebildiği en son noktayı bulup
             yatay bir çizgi çektiğinizi imgeleyiniz.
           3. Size çok yakın duran bir ağacı ve bir benzerini sizden çok uzak bir noktadan gözlemleyerek her
             iki ağacın renkleri arasındaki farkı tespit ediniz.
           4. Yatay pozisyonda duran bir şişeyi tam, göz hizanıza getiriniz. Baktığınız şişenin uzunluğunu
             ölçerek dikey duran bir şişe ile karşılaştırınız.



          4.1. PERSPEKTİF NEDİR?

          Düz bir yüzey üzerinde mekânsal derinliğin üç boyutlu ifadesi için kullanılan yöntem ve çizim tekniğine
          perspektif denir. Sanatsal anlamda üç boyut ve derinlik algısının ifadesi için perspektif kullanılır. Pers-
          pektifin antik dönemlerde kullanıldığı Mısır, Yunan gibi büyük medeniyetlerin eserlerini oluştururken
          perspektife başvurdukları bilinmektedir. Ancak kullandıkları yöntemlerin yazılı bir belgesine ulaşılama-
          mıştır.
          Perspektif, Rönesans Dönemi’nde önemli bir araştırma konusu olmuş; bu konuda ressam ve mimarlar
          çeşitli araştırmalarla teknik bilgilere ulaşmışlardır. 1410-1415 yıllarında İtalyan mimar Filippo Brunel-
          leschi (Filippo Buruneleski) tarafından doğrusal perspektif tasarlanmıştır. 1435’te mimar ve yazar Leon
          Battista Alberti (Leyon Batista Alberti) perspektif kullanarak etkili bir resim yaratma sürecini anlattığı
          “Resim Üzerine” [De Pictura (De piktura)] adlı bir inceleme yazmıştır. Perspektif kurallarının altında
          yatan matematiksel kavramların araştırılması optik ve geometrinin pozitif bilimler alnında gelişimine de
          katkı sağlamıştır.
          Nesneler göze olan yakınlığına, uzaklığına, göz hizasının aşağısında ve yukarısında oluşuna göre gerçek
          görünüşlerinden farklı algılanır ve ona göre çizilir. Bu durumu ifade eden oran ve ölçü sanatı, perspektif
          prensipleriyle açıklanır. Perspektif kurallarına göre çizilen resimler de nesnelerin gözden uzaklaştık-
          ça, görünüşleri gerçek görünüşlerinden farklılaşarak küçülür. Perspektif gözlemlenen görüntüyü, belli
          planlarda değişik uzaklıklarda olsa da bütün ayrıntılarıyla aynı oranlar içinde gösterir.
          Çizgi ve hava perspektifi olarak iki teknik kullanılır.
          4.1.1. Çizgi ve Hava (Renk) Perspektifi


          Çizgi Perspektifi
          Cisimlerin biçimlerini, çizgilerinin ve noktalarının gönderdiği yönlerde çizerek görüntü meydana getir-
          mek için uygulanan teknik bir kuraldır. Eşyaların çizimi geometrik kurallara ve orantılara bağlıdır.
          Bakış noktası, kaçış noktası, ufuk çizgisi gibi elemanlardan yola çıkarak ve geometri kullanılarak çizgi
          perspektifi uygulanır.
          Bir resmin şekil, uzaklık ve görünüşünün gerçeğe yakın görünmesini perspektif sağlar. Perspektifin ku-
          rallara uygun olarak nesneleri doğru tasvir etmesi mümkündür. Manzara, natürmort, iç mekân, portre
          veya figür gibi tüm uygulamalarda perspektif kurallarının esas alınması gereklidir. Perspektif çizim tek-
          nikleri ressamların yanında mimarlar ve mühendisler tarafından da çokça kullanılır.


          124
   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130   131