Page 208 - DESEN 9
P. 208
6. ÜNİTE ANTİK MODELDEN DESEN ÇALIŞMALARI
Görsel 6.3: Farklı açılardan tors çalışması, 2020, Ta Nguyen Cuong (Ta Nuven Kuan), Florence (Fuloransa) Sanat
Akademisi, İtalya
Ünlü heykeltıraş Auguste Rodin (Ogust Roden) bitmemiş bir heykelin düş gücünü harekete geçirdiğini
sezmiş ve bu türü “tam bitmemiş” kavramının bir ifadesi olarak kullanmıştır. Rodin “Düşünen Adam”
heykeli için klasik Belvedere gövde kompozisyonunu kullanmıştır. Parçanın bütün kadar güçlü ve ek-
siksiz olduğunun farkına varır. Sanatçı Aristide Maillol (Aristid Mayol) ise torsu, bitmiş bir betimleme
yerine kendi içinde bütünlüğü olan bir “biçim” olarak değerlendirmiştir. Ayrıca birçok sanatçının atölye
ortamlarında, sanat eğitiminde ve akademik eğitim veren kurumlarda desen eğitiminin canlı model
çiziminden önce başvurdukları vazgeçilmez bir eğitim aracıdır (Görsel 6.3).
Antik Heykelden Çizim Çalışmanın Desene Katkıları
• Torsların üç boyutlu olması yapıyı, bütünü, oluşturan parçaların birbirine olan ilişkilerini sorgulama
ve çözme aşamasında yöntem geliştirme imkânı sağlar.
• Desen çiziminde bir sonraki aşama olarak kabul gören, canlı modelden figür çizimidir. Burada kar-
şılaşılacak olası bir sorunun çözüm yöntemi önceden belirlenmiş olacaktır.
• İnsan vücudunu tanıma ve onun yapı özelliklerini kavrama imkânı sağlar.
• Baş, kollar ve bacaklar olmasa bile bunların gövdeyle bağlantı noktalarını hissetme ve gözlemleme
açısından ideal bir model durumundadır.
• Üç boyutlu niteliği ile de üçüncü boyut içerisindeki değişimleri, nesnenin kütlesel etkisini, gövdenin
iç formlarını, hareketsiz gibi algılanan gövdenin aslında iç hareketini gözlemleme fırsatı sunar.
• Bir heykel kütlesinin anatomik yapı özelliklerini desenle anlatma ve analiz etme imkânı sağlar.
• Antik modelden çalışma, öğrencinin insan vücudunu daha iyi tanımasına imkân sağlar.
206