Page 208 - DESEN 9
P. 208

6. ÜNİTE                                                                                                                                                                    ANTİK MODELDEN DESEN ÇALIŞMALARI









































          Görsel 6.3:  Farklı açılardan tors çalışması, 2020, Ta Nguyen Cuong (Ta Nuven Kuan), Florence (Fuloransa) Sanat
          Akademisi, İtalya

          Ünlü heykeltıraş Auguste Rodin (Ogust Roden) bitmemiş bir heykelin düş gücünü harekete geçirdiğini
          sezmiş ve bu türü “tam bitmemiş” kavramının bir ifadesi olarak kullanmıştır. Rodin “Düşünen Adam”
          heykeli için klasik Belvedere gövde kompozisyonunu kullanmıştır. Parçanın bütün kadar güçlü ve ek-
          siksiz olduğunun farkına varır. Sanatçı Aristide Maillol (Aristid Mayol) ise torsu, bitmiş bir betimleme
          yerine kendi içinde bütünlüğü olan bir “biçim” olarak değerlendirmiştir. Ayrıca birçok sanatçının atölye
          ortamlarında, sanat eğitiminde ve akademik eğitim veren kurumlarda desen eğitiminin canlı model
          çiziminden önce başvurdukları vazgeçilmez bir eğitim aracıdır (Görsel 6.3).

          Antik Heykelden Çizim Çalışmanın Desene Katkıları
          •   Torsların üç boyutlu olması yapıyı, bütünü, oluşturan parçaların birbirine olan ilişkilerini sorgulama
             ve çözme aşamasında yöntem geliştirme imkânı sağlar.

          •   Desen çiziminde bir sonraki aşama olarak kabul gören, canlı modelden figür çizimidir. Burada kar-
             şılaşılacak olası bir sorunun çözüm yöntemi önceden belirlenmiş olacaktır.

          •   İnsan vücudunu tanıma ve onun yapı özelliklerini kavrama imkânı sağlar.

          •   Baş, kollar ve bacaklar olmasa bile bunların gövdeyle bağlantı noktalarını hissetme ve gözlemleme
             açısından ideal bir model durumundadır.
          •   Üç boyutlu niteliği ile de üçüncü boyut içerisindeki değişimleri, nesnenin kütlesel etkisini, gövdenin
             iç formlarını, hareketsiz gibi algılanan gövdenin aslında iç hareketini gözlemleme fırsatı sunar.

          •   Bir heykel kütlesinin anatomik yapı özelliklerini desenle anlatma ve analiz etme imkânı sağlar.
          •   Antik modelden çalışma, öğrencinin insan vücudunu daha iyi tanımasına imkân sağlar.


          206
   203   204   205   206   207   208   209   210   211   212   213