Page 101 - FOTOĞRAF (seçmeli 9,10,11 ve 12. sınıflar)
P. 101
DERS İÇİ ETKİNLİK
• Okulun konferans salonunu veya geniş bir koridorunu düşük ışık şartlarına sahip bir ortama dönüştürerek
çekime uygun hâle getiriniz.
• Profesyonel fotoğraf makinesi ve üçayak (tripod) temin ediniz.
• Profesyonel fotoğraf makinesini üçayağın üzerine sabitleyiniz.
• Belirlediğiniz düşük çekim hızı değeri ile bir veya birkaç arkadaşınızın önceden kurgulanmış hareketlerini
yansıtan en az iki fotoğraf çekiniz.
• Çektiğiniz fotoğrafları hız ve hareket etkisi oluşturma yönünden inceleyerek düşüncelerinizi sınıfınızdaki
arkadaşlarınızla paylaşınız.
Kullanılacak malzemeler: Profesyonel fotoğraf makinesi, üçayak ve flaş bellek.
DERS DIŞI ETKİNLİK
• Fotoğrafçılıkta kullanılan kaydırma (panning) tekniğini dikkatle inceleyiniz.
• Fotoğraf makinenizi seri çekim moduna alınız.
• Hareket hâlindeki bisikletliyi veya yoldan geçen bir aracı, uygun çekim hızı değerini belirleyerek kaydırma
yöntemiyle fotoğraflayınız.
• Çekim yaparken bakaçtaki netleme noktasının hareket eden figürden ayrılmamasına ve fotoğraf makine-
sinin figürün hızını aşmayacak şekilde kaydırılmasına dikkat ediniz.
• Çektiğiniz fotoğraflarla ilgili düşüncelerinizi sınıfınızdaki arkadaşlarınızla paylaşınız.
Kullanılacak malzemeler: Fotoğraf makinesi, üçayak ve flaş bellek.
e. Uzun Pozlama Tekniği
Işık şartlarının çok düşük olduğu gün batımın-
dan sonra veya gece çekimlerinde kullanılan bir
tekniktir. Gece fotoğrafçılığı çekim teknikleri için-
de kolay bir teknik olarak görünse de aslında en
zor tekniklerden biridir.
Sensör ya da filmin görüntüyü algılayabilmesi
için yüksek ışığa ihtiyaç vardır. Gün batımından
sonra atmosferdeki ışık hızla azalır. Gece çekim-
lerindeki başlıca zorluk düşük ışık koşullarıdır.
Ortamdaki düşük ışık, örtücü ve diyafram değer-
lerinin düşmesine neden olur. Fotoğrafçının bu
aşamadaki önceliği üçayak kullanmaktır. Gece
çekimlerinde örtücü hızının saniye konumuna dü-
Görsel 3.75: Arif Öztekin şürülmesi gerekir. Örtücü, deklanşöre basıldıktan
sonra çekim zamanı kadar açık kalır.bu süre zar-
fında sensör düşük yoğunluktaki ışığı yavaş yavaş algılar. Bu kayıt süresi boyunca fotoğraf makinesi
mümkün olduğunca kıpırdatılmamalı hatta küçük titreşimlere bile maruz bırakılmamalıdır (Görsel 3.75).
Çekim sırasında deklanşöre dokunmanın yanı sıra ayna hareketi de fotoğrafta titreşime neden olur. Bu
yüzden gece çekimi yapan fotoğrafçılar mutlaka kablolu veya kablosuz deklanşör kullanmaktadır.
99