Page 98 - FOTOĞRAF (seçmeli 9,10,11 ve 12. sınıflar)
P. 98
c. Alan Derinliği
Üzerinde odaklama yapılan konunun önünde ve arkasında oluşan net alandır. Alan derinliği, her fo-
toğrafçının uygulama şekline göre değişmekle birlikte fotoğrafçının kendine has bir tarz oluşturmasına
da katkıda bulunur.
Alan derinliğini belirleyen üç temel etken vardır.
• Diyafram açıklığı
• Konuya olan uzaklık
• Kullanılan objektifin odak uzaklığı
Diyafram kısılarak konudan uzaklaşıldığında ve kısa odaklı objektiflerle çekim yapıldığında alan de-
rinliği netleşir ve genişler. Diyafram açılarak konuya yaklaşıldığında ve uzun odaklı objektiflerle çekim
yapıldığında ise alan derinliği azalır ve dar-sığ alan derinliği oluşur.
Geniş alan derinliği genellikle kadraj içerisindeki tüm nesnelerin eşit netlikte görülmesinin istendiği
konularda oluşturulur. Örneğin manzara ve mimari konuların geniş bir açıyla fotoğraflanması konu içe-
risindeki her nesnenin net algılanması gerektiği hissini doğurur. Fotoğrafçı konuya yakın olsa bile kısık
diyafram değeri ve geniş açılı bir objektif, geniş alan derinliğinin elde edilmesini sağlar. Dar ve sığ alan
derinliği, alan derinliğinin azalması anlamına gelir. Odaklanılan konunun net, geri kalan kısımların ise
daha flu olması için tercih edilir (Görsel 3.69). Böylece vurgulanmak istenilen konu, kadrajdaki karma-
şanın içerisinden daha net olarak seçilir. Makro çekim, spor ve portre fotoğrafçılığı gibi konularda alan
derinliğinin azaltılması tercih edilen bir yöntemdir. Dar alan derinliği oluşumunda diyafram açıklığının
önemi büyüktür. En yüksek diyafram açıklığı f/5,6 olan bir objektife göre f/1,8 veya f/2 açıklığında olan
bir objektif, alan derinliğini daha çok azaltır. Bununla birlikte konuya ne kadar yaklaşılırsa (objektifin as-
gari netlik mesafesi aşılmamak kaydıyla) dar ve sığ alan derinliği artar.
Görsel 3.69: Geniş ve dar alan derinliği oluşturularak çekilmiş fotoğraflar
96