Page 94 - FOTOĞRAF (seçmeli 9,10,11 ve 12. sınıflar)
P. 94

3.8. Çekim Teknikleri



                    HAZIRLIK ÇALIŞMASI


                  Gece saatlerinde veya ışığın az olduğu ortamlarda çekim yaparken dikkat edilmesi gereken hususlar
             nelerdir? Düşüncelerinizi sınıfınızdaki arkadaşlarınızla paylaşınız.



            Fotoğrafçılıkta nitelikli görüntüler elde etmek esastır. Işığın etkisini kavramak, fotoğraf ekipmanlarını
          tanımak, kompozisyonu oluşturan etkenleri ve ögeleri bilmek kadar bunları uygulayabilmek de önem-
          lidir. Sanatsal açıdan kaliteli bir fotoğraf çekebilmek için çekim tekniklerini dikkate almak ve bu teknik-
          lerden yararlanmak gerekir. Bu teknikler; doğru pozlama, eş değerlilik yasası, alan derinliği, hareketi
          dondurma, hız ve hareket etkisi, uzun pozlama gibi uygulamalardan oluşur.

                                                       a. Doğru Pozlama

                                                       Bir nesnenin görülebilmesi için üzerinde ışık olması
                                                     gerekir.  Işık,  nesnenin  görülebilir  olmasını  sağlarken
                                                     aynı zamanda nesnenin rengini ve üzerindeki ton de-
                                                     ğerlerini de ortaya çıkarır. Bu renkler ve tonlar ışığın
                                                     sıcaklığına ve geliş yönüne göre farklılık gösterebilir.
                                                     Filmli fotoğraf makinesine takılmış siyah-beyaz filmle
                                                     veya  sayısal  fotoğraf  makinesinin  menüsünden  si-
                                                     yah-beyaz olarak ayarlanan bir fotoğraf çekilirken nes-
                                                     nelerin üzerindeki tonlar grinin tonları olarak görülür.
                                                     Sonuç olarak ton farklılıklarını belirleyen unsur ışıktır.
                                                       Görüntüleme aygıtlarında filme veya görüntü algı-
                                                     layıcıya düşen ışık miktarına pozlama denir. Bu ışık
                                                     miktarının istenilen değerde olması gerekir. Konu ol-
                                                     ması gereken aydınlıktan daha aydınlık veya karanlık
                                                     olarak kaydedildiğinde fazla ya da yetersiz ışığa maruz
                                                     kalmış, istenilen ton ve detaylardan yoksun bir fotoğraf
                                                     ortaya çıkar. Yeterli ışığa ve ton değerlerine sahip bir
                                                     fotoğraf doğru pozlanmış demektir. Olması gereken-
         Görsel 3.64: Makineyi tutuş biçimi
                                                     den daha fazla ışığa maruz kalmış bir fotoğraf, fazla
          pozlanmış bir fotoğraf olur. Bu duruma bağlı olarak aydınlık bölgede ortaya çıkan parlamalar detayları
          seçilemez hâle getirecektir. Tersi durumda yani olması gerekenden daha az ışığa maruz kalmış bir fo-
          toğraf ise az pozlanmış ve daha karanlık bir fotoğraf olur (Görsel 3.65).
















            Az pozlanmış görüntü              Uygun pozlanmış görüntü          Fazla pozlanmış görüntü
          Görsel 3.65: Hayrettin Şen





          92
   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98   99