Page 91 - FOTOĞRAF (seçmeli 9,10,11 ve 12. sınıflar)
P. 91
Sadelik
Kompozisyon içerisinde bulunan ögeleri detaylardan ve karmaşıklıktan arındırmaya sadelik denir.
Konuyu veya imgeyi güçlendirmek için detay ya da karmaşıklıklar çerçeve dışına atılarak fotoğraf yüze-
yinde yalınlaştırma yapılır. Fotoğrafta az görsel öge ile çok şey anlatmak ve bunu ilke edinmek oldukça
önemlidir. Karmaşıklık, yoğunluk ve gelişigüzel yerleştirilen görsel detaylar bir müddet sonra gözü yorar.
Sadelikle oluşturulan kompozisyonlar hem konuya odaklanmayı kolaylaştırır hem de gözün yorulmasını
engeller (Görsel 3.49, 3.50). Konuya yaklaşmak, odaklanmak ve arka planı alan derinliği sayesinde flu
yapmak için objektifin özelliklerinden yararlanılır. Özellikle model çekimlerinde sade ve yalın bir arka
planın tercih edilmesi ilgiyi portrede ya da modelde toplar.
Görsel 3.49: Barbara Rot ( Barbara Rot), Buzdağı Görsel 3.50: Mariusvan Dyk (Maryosvan Dik), Negatif Boşluk
Renk
Renk, ışık frekansları olarak da bilinen en önemli kompozisyon ögelerindendir (Görsel 3.51, 3.52).
Boya bir renk değil, ışığı kimyasal olarak ayrıştıran bir maddedir. Konu içerisinde birden çok renk kulla-
nıldığında uyumlu renk seçimi zıtlıklara göre yapılır. Bunlar; sıcak-soğuk, açık-koyu, kirli-temiz ve karşıt
renk zıtlıklarıdır. Tamamlayıcı (komplementer) ve akraba renklerin kullanımı görsel sanatlarda en çok
tercih edilen armoni yaratma yollarındandır. Baskınlık (dominantlık) ilkesi renk ögesinde sıklıkla kullanı-
lır. Konuya en uygun renk seçilerek bu renge göre zıtlık düzenlemesi yapılır.
Görsel 3.51: Glenn Sundeen (Gılen Sandiin), Fotoğrafta renk Görsel 3.52: Alan uzmanı tarafından hazır-
lanan fotoğrafta renk örneği
89