Page 89 - FOTOĞRAF (seçmeli 9,10,11 ve 12. sınıflar)
P. 89
can ve enerji kazandırır. İzleyici, durağan nesnelerden ziyade fotoğrafa dinamiklik katan ritim ögelerini
görmeyi daha çok tercih eder. Sayıca fazla olan objelerin diziliş yönü, fotoğrafa bakış yönünü de etkiler
(Görsel 3.43, 3.44).
Görsel 3.43: Emrah Çelik, Fotoğrafta ritim Görsel 3.44: Alan uzmanı tarafından hazırlanan fotoğrafta ritim örneği
Zıtlık (Kontrast)
Zıtlık görsel olarak birbirine aykırı olan oran, renk, leke ve ton farklılıklarını ifade eder. Bu öge fotoğraf
yüzeyinde farklı şekillerde kullanılabilir. Siyah-beyaz veya açık-koyu en çok kullanılan zıtlık örnekleridir.
Renklerin karşıtlığının yanı sıra boyut, konu veya anlam zıtlıklarını ifade etmede de kullanılan bir ögedir
(Görsel 3.45, 3.46). Fotoğrafçılıkta kurgu hazırlanırken renk, konu ve biçim zıtlıklarından yararlanılır. Bu
durum izleyicinin dikkatini çekerek fotoğrafın kalitesini artırır.
DERS İÇİ ETKİNLİK
Yandaki görselleri kontrast değeri
açısından inceleyiniz. Yüksek ve
düşük kontrastlı fotoğrafların han-
gisi olduğunu belirtiniz. Kontrast de-
ğerlerinin farklı olmasının nedenini
açıklayınız.
........................................................
........................................................
........................................................
........................................................
........................................................
........................................................
........................................................
.......................................................
........................................................
........................................................
Görsel 3.45: Arif Öztekin, Fotoğ- Görsel 3.46: Arif Öztekin, Fotoğrafta
rafta zıtlık zıtlık
87