Page 86 - FOTOĞRAF (seçmeli 9,10,11 ve 12. sınıflar)
P. 86
c. Açık Kompozisyon
Konu veya imgenin fotoğraf çerçevesinde tamamlanmayarak izleyicinin hayal gücüne bırakılması
şeklinde ifade edilebilir. Fotoğrafçının bazen bilinçli bazen de farkında olmadan gerçekleştirdiği bir du-
rumdur. Bu kompozisyon türünde izleyici, fotoğrafın dışına taşan konuyu ya da imgeyi hayal gücüyle
tamamlar. Böylelikle fotoğraf, her izleyicinin hayal gücü ölçüsünde çerçevenin dışında devam eder. Açık
kompozisyona sahip fotoğraf çözülmesi gereken bir problem gibidir. Bu nedenle izleyicinin üzerindeki
etkisi daha uzun sürer (Görsel 3.34, 3.35).
Görsel 3.34: Erol Yılmaz, Açık kompozisyon Görsel 3.35: Erol Yılmaz, Açık kompozisyon
ç. Kapalı Kompozisyon
Fotoğrafçının aldığı kararla konu veya imgenin fotoğraf çerçevesi içerisinde sonlandığı kompozisyon
türüdür. Çerçeve içerisindeki konu, hareket, doğa veya mekân izleyicinin gözünde net ve kesindir.
Kapalı kompozisyonlarda dikkat edilmesi gereken nokta fotoğraftaki varlıkların çerçeve içinde nasıl
bir yerleşim düzenine sahip olduğudur (Görsel 3.36, 3.37).
Görsel 3.36: Erol Yılmaz, Kapalı kompozisyon Görsel 3.37: Erol Yılmaz, Kapalı kompozisyon
SIRA SİZDE
Fotoğrafçılıkta ilgi merkezi, açık ve kapalı kompozisyon konularının her birine örnek olabilecek iki fotoğ-
raf çekiniz. Çektiğiniz fotoğrafları sınıfınızdaki arkadaşlarınızla paylaşınız.
84