Page 81 - FOTOĞRAF (seçmeli 9,10,11 ve 12. sınıflar)
P. 81

3.5. Işığın Dramatik Etkisi



                         HAZIRLIK ÇALIŞMASI

                      Dram ve dramatizasyon kelimelerinin anlamlarını ve görsel sanatlarda ne ifade ediyor. Konuyla ilgili
                düşüncelerinizi sınıfınızdaki arkadaşlarınızla paylaşınız.



               Fotoğraf makinesinin görüntüleri algılayabilmesi için ışığa ihtiyaç vardır. Işık, fotoğrafçılık alanında
            olduğu kadar insan hayatında da önemli bir yere sahiptir. Gözün görme alanına giren her şey ışık saye-
            sinde algılanır ve yorumlanır.
               Fotoğraf  sanatçıları  duygularını  fotoğraf  karesine  yansıtırken  ışığın  etkisinden  yararlanır.  Korku,
            üzüntü, masalsı ve gerçeküstü etkiler ışığın farklı kullanılış biçimleriyle izleyiciye aktarılır. Böylece belirli
            nesnelere ve aksiyonlara izleyicinin dikkat etmesi sağlanır. Fotoğrafta kullanılan sisli, puslu veya karan-
            lık bir mekâna süzülen ışık ile konunun görsel zenginliği veya dramatik yanları izleyiciye aktarılır (Görsel
            3.24, 3.25).
























            Görsel 3.24: Lili Wang         Görsel 3.25: Arif Terzioğlu


                                                        Dramatik ışığın etkisi ters ışık kullanılarak da sağla-
                                                     nabilir.  Fotoğrafta  vurgulanmak  istenen  konu  ters  ışık
                                                     etkisiyle karanlıkta bırakılır (Görsel 3.26). Siluet şeklin-
                                                     de görünen figür ya da nesneler ters ışıkta dramatik bir
                                                     etki  yaratır.  Işığın  etkilerini  kullanarak  izleyicide  duygu
                                                     oluşturabilmek ve o duyguyu yaşatabilmek fotoğrafçının
                                                     elindedir. Dramatik etkinin fotoğrafa aktarılabilmesi için
                                                     fotoğrafçının zihninde oluşturduğu düşünce sürecine fo-
                                                     tografik düşünme denir.
                                                        Işığın yönü ve açısındaki farklılıklar cisimlerin fiziksel
                                                     özelliklerinde farklı etkiler yaratır. Sıradan bir mekânın
                                                     görüntüsü bir fotoğraf karesine yansıdığında hayranlık-
                                                     la  izlenen  bir  görüntüye  evrilebilir.  İzleyicide  hayranlık
            Görsel 3.26: Arif Terzioğlu              uyandıran bu görüntü, fotoğrafçının doğru hava koşulları
                                                     ve ışık şartlarında en iyi açıyı bularak deklanşöre bas-
            masından kaynaklanmaktadır. Bir mekânı görsel açıdan sıradanlıktan kurtaran faktörler; ortamdaki ya-
            ğış veya sis etkisi, ışığın yönü, açısı ve şiddetinden kaynaklanan görsel etkiler olarak sıralanabilir.




                                                                                                     79
   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86