Page 78 - FOTOĞRAF (seçmeli 9,10,11 ve 12. sınıflar)
P. 78

b. Yanal Işık


            Objenin sağ ya da sol tarafından gelen ışığa denir (Görsel 3.13, 3.14). Bu ışık türü fotoğrafta gölge
          oluşturduğu için fotoğrafa derinlik, hareket ve boyut katar. Fotoğrafçılar tarafından en sık kullanılan ışık
          türlerinden biridir.
            Resimde olduğu gibi fotoğrafta da en sık kullanılan ve tercih edilen ışık yönüdür. Yanal ışık konunun
          bir tarafını aydınlatırken diğer tarafının karanlıkta kalmasını sağlar. Böylece konu üzerinde daha drama-
          tik bir etki ve hacim oluşur. Görsel sanatlarda en sık kullanılan ışık türü, yandan veya çaprazdan gelen
          ışıktır. Bunun sebebi iki boyutlu olan fotoğraf ve resmin üçüncü boyutunu yani derinliğini hissettirmektir.
          Özellikle manzara fotoğraflarında çoğu zaman yandan gelen ışık tercih edilir. Yandan gelen ışıkla canlı
          ve cansız varlıklar hacim kazanır. Bu varlıklara ait gölgeler zemine uzayarak düşer. Bu durum, fotoğraf-
          taki durağanlığa çizgi ve leke değeri olarak görsel zenginlik katar.





















               Görsel 3.13: Yanal ışık             Görsel 3.14: Erkan Üskan, Yanal ışık

          c. Ters Işık


              Kamera ışık kaynağının tam karşısındadır. Kontrast en yüksek seviyededir. Ters ışık fotoğraflara
          yansıyan görüntülerde daha çok siluet ve derinlik etkisi yaratır (Görsel 3.15, 3.16). Gün batımı fotoğraf-
          ları örnek olarak gösterilebilir.
            Stüdyo ortamında çekilen fotoğraflarda figüre birkaç yönden ışık verilirken arkadan ters ışık uygula-
          ması da yapılabilir. Arkadan gelen ışık hem figürün saçlarını aydınlatmış hem de fotoğrafa derinlik kat-
          mış olur. Işık sadece arkadan gelirse arka plan aydınlık, figürün tamamı karanlık olur. Bu durum figürde
          silüet etkisi yaratır. Ters ışık kurguları fotoğrafta lekesel anlatımlar oluşturur. Hareket eden figürler, canlı
          ve cansız varlıklar fotoğrafta leke olarak görünür. Böylece koyu ve açık değerlerin hâkim olduğu yalın ve
          güçlü bir anlatım ortaya çıkar.




















               Görsel 3.15: Ters ışık              Görsel 3.16: Arif Terzioğlu, Ters ışık


          76
   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83