Page 79 - FOTOĞRAF (seçmeli 9,10,11 ve 12. sınıflar)
P. 79
ç. Tepe Işığı
Işık kaynağı konunun tam üzerinde bulunmaktadır (Görsel 3.17, 3.18). Kısa gölgeler oluşturur. Sert
bir aydınlatma türüdür. Derinlik hissi vermediği için fotoğrafçıların çok fazla tercih etmediği bir ışık türü-
dür. Güneşin en tepede olduğu anlarda çekilen fotoğraflar örnek olarak gösterilebilir.
Üstten gelen ışık figürlerdeki detay etkisini anlaşılmaz kılar. Ağaca tepeden gelen ışık, ağacın üstteki
yapraklarını aydınlatırken alt yapraklarını ve gövdesini karanlık hâle getirir. Bu durum ağaç üzerinde
anlaşılmak istenen detayların görünmemesine neden olur. Bir portrede kullanılacak üstten gelen ışık
ise öne sarkan saçların gölgesini alna, kaşların gölgesini gözlere, burnun gölgesini de ağza düşürür.
Böylece yüzdeki tanınabilirlik ve ifade yok olur. Bu nedenle üstten gelen ışık fotoğraf için sağlıklı bir ışık
değildir.
Görsel 3.17: Tepe ışığı Görsel 3.18: Tepe ışığı
d. Yansıyan ışık
Doğrudan gelen ışığın bir veya birkaç yüzeyden yansıyarak konuyu aydınlatması yansıyan ışık ola-
rak nitelendirilir. Bir ışık kaynağı ile aydınlanan konu üzerinde sert parlamalar ve koyu gölgeler oluşabilir.
Işığın farklı yüzeylerden yansıyarak konuyu aydınlatmasıyla aydınlanan bölge ile gölgede kalan bölge
arasındaki fark azalır. Özellikle yaz mevsiminde güneş sert bir aydınlatma oluşturduğundan dışarıda
yapılan çekimler için bulutlu havalar tercih edilir. Güneşin bulutların arasına girmesiyle doğrudan aydın-
latma kaybolur ve böylece dış ortam yansıyan ışıkla aydınlanmış olur. Yansıyan ışık kontrastı azalttığı
için doğa ve manzara fotoğrafçılığında daha çok tercih edilir (Görsel 3.19, 3.20).
Görsel 3.19: Yansıyan ışık Görsel 3.20: Erkan Üskan, Yansıyan ışık
77