Page 133 - FOTOĞRAF (seçmeli 9,10,11 ve 12. sınıflar)
P. 133
4.12. Kavramsal Fotoğraf
HAZIRLIK ÇALIŞMASI
Duygu ve düşüncelerinizi fotoğraf yoluyla nasıl yansıtacağınızı sınıfınızdaki arkadaşlarınızla paylaşınız.
Kavramsal sanat herhangi bir nesneyle veya
mekânla sınırlandırılamaz. Sıradan şeylerin dü-
şünceyle harmanlanması daha etkili kavramsal
sanat eserlerinin ortaya konmasını sağlar. Este-
tiğin dışlandığı, sanatın hoşlanma ve zevk alma
aracı olmadığı düşüncesi hâkimdir. Klasik anla-
yıştaki sanattan en belirgin kopuş bu düşünceyle
başlar. Bu, maddeyi dışlama değildir. Önemse-
nen şey biçim değil, metinsel içeriktir. Metinsel
içeriğin anlaşılmasında biçim bir araçtır.
Kavramsal sanat, 1960’lı ve 1970’li yıllarda
sanatın anlatım dilini alışılagelmişin dışına çı-
Görsel 4.56: İlke Çoşkuner
kartmıştır. Sanat ve estetik ilişkisi yeniden sor-
gulanmıştır. Ortaya konan eserlerde “estetik haz
ve güzellik” aranmamış, “kavram”ın önemli ve ön
planda olduğu bir düşünce benimsenmiştir. Bu
anlayışa dayanan kavramsal fotoğraftaki konu-
larda da göze hoş görünen renklere ve biçimlere
önem verilmemiştir. Kavramsal fotoğraf, fotoğraf-
çının zihninde anlamlandırdığı somut ya da soyut
biçimleri kullanarak oluşturduğu fotografik anla-
tımdır. Fotoğrafçının düşünce dünyası fotoğrafın
çıkış noktasıdır. Kavramsal fotoğrafta mekânın
sınırı yoktur. İmgesel mekân içerisinde başka bir
mekân oluşabilir. Nesneler fotoğrafçının anlatı-
mında soyutlanabilir (Görsel 4.56, 4.57).
Görsel 4.57: Yasemin Kozak
SIRA SİZDE
Görsel 4.56, 4.57'yi inceleyerek zihninizde anlamlandırdığınız somut ve soyut biçimleri kullanarak kav-
ramsal görseller oluşturunuz.
4.13. Fotoğrafta Kurgu ve Montaj
HAZIRLIK ÇALIŞMASI
Telefonunuzda ya da bilgisayarınızda kullandığınız fotoğraf düzenleme programları ile fotoğraflarınızda
yaptığınız değişiklikleri sınıfınızdaki arkadaşlarınızla paylaşınız.
131