Page 34 - FOTOĞRAF (seçmeli 9,10,11 ve 12. sınıflar)
P. 34

OKUMA PARÇASI



              FOTOĞRAFÇILIKTA ETİK KURALLAR

                                                                     Toplumsal  ahlak  içinde  mahremiyet
                                                               özel  bir  alan  işgal  ettiği  için  fotoğrafçıların
                                                               büyük  bir  çoğunluğu  mahremiyet  perdesini
                                                               aralamak ve meraklarını açığa vuran bir ke-
                                                               şif yapmak için fotoğraf çekerler. Toplumsal
                                                               ahlak bireylere hem inanç hem de mahremi-
                                                               yet güvencesi sağlamaktadır. Bu da hukuki
                                                               zeminde  bireyin  dokunulmaz  alanlarını  gü-
                                                               venceye alan birtakım normların oluşmasına
                                                               yol açmıştır.
                                                                     Kameranın  gördüğü  ve  kaydettiği  şey
                                                               sadece bireysel bir bakışın görsel göstergesi
                                                               değildir. Çünkü bireysel bakış görüntüyü de
                                                               özelleştirmektedir. Ancak günümüzde inter-
             Görsel 1.60: Kemal Kaya                           net ve diğer iletişim araçları sayesinde bü-
                                                               yük bir hızla dünyanın her tarafına yayılan
             fotoğraf ve hareketli görüntülerin etkisi ile sonuçlarını da gözden uzak tutmamak gerekir. Bu bakımdan fotoğ-
             rafçı ile toplum, kamera ile toplumsal davranış biçimi arasında her zaman için etik anlamda bir bağ mevcuttur.
             Fotoğrafçının duruşunun, tutum ve seçimlerinin belli ilkelere dayanması gerekir.
                  Birçok toplumda özel hayatın gizliliği ve dokunulmazlığıyla ilgili bazı kurallar vardır. Bu kurallar yasalar
             tarafından  güvence  altına  alınmıştır.  Özellikle  modern  toplumlarda  özel  hayatın  ve  kişilik  haklarının  ihlali
             konusunda büyük bir duyarlılığın geliştiği ve görüntüler aracılığıyla alenileştirilen veya deşifre edilen özel
             hayatın korunması için ne kadar titiz davranıldığı da unutulmamalıdır. Bu nedenle fotoğrafçının görüntüye
             taşıdıkları ile ilgili etik kuralları hiçe sayan tutumlardan kaçınması zorunludur.
                  Özel hayat, bireylere ait olan ve onların tasarrufunda bulunan sırlara, bedene ve mahremiyete ilişkin
             tüm özel alanları kapsamaktadır. Kamera gözünün bunları ayırt etme yeteneği olmadığı için fotoğrafçının
             büyük bir sorumluluk duygusuyla hareket etmesi gerekir. Bu çerçeveden irdelendiğinde fotoğrafçı ayrıştırıcı
             bakışına takılan yaşamsal ayrıntıları görüntülerken özel hayatın sınırlarına ne kadar dâhil olduğunu da iyi
             saptamalıdır. Çünkü kameranın sorumsuz bir araç ve aynı zamanda acımasız bir deşifre edici olduğunu unu-
             tulmamalıdır. Fotoğrafçı, özel hayatın “özel”ine dokunurken bir bakıma onun hukukuna, mahremiyetine, kişilik
             ve kimliğine de dokunduğunu göz önünde bulundurmalıdır.
                  Fotoğraf hem görsel bir ifade aracı hem de çoğu insan için vazgeçilmez bir tutkudur. Fotoğrafçılar genel-
             likle seyahat eden insanlardır. Seyahatlerinde farklı yerleri ve kültürleri inceleyen fotoğrafçılar şahit olduklarını
             fotoğraf yoluyla belgeler.
                  Başarılı ve duyarlı bir fotoğrafçı sosyal iletişimde inceliğe ve özel hayatın gizliliğine saygı göstermelidir.
             Özellikle portre, insan ve yaşam konuları üzerine çalışan fotoğrafçıların fotoğrafını çekmek istedikleri kişilerle
             çalışmadan önce iletişime geçerek kuracakları samimiyet sonrasında izin almaları daha kolay olacaktır. Bu-
             nunla birlikte özel mülk ya da ibadethane gibi mekânlar fotoğraflanmadan önce de ilgili kişi veya makamlarla
             bağlantı kurulmalı ve mutlaka izin alınmalıdır. Fotoğrafçıların izin almadan veya sorumsuz bir şekilde önüne
             gelen her şeyi fotoğraflamaları bulundukları ortamda huzursuzluğa sebebiyet vereceği gibi diğer insanların
             fotoğraf çeken insanlara karşı bakış açılarını da olumsuz yönde etkileyecektir.
                  Fotoğraf, amaç ve kullanım açısından çeşitlilik gösteren bir sanat dalıdır. Fotoğrafçı da bulunduğu ko-
             numa ve yaptığı işin özeliklerine bağlı olarak bu çeşitliliğin bir parçasıdır. Bugün dünyamızı karış karış gezen
             yüz milyonlarca turistin hiçbir etik kural tanımadan fotoğraf çektiğine hatta etik kuralları bencil bir sahiplenme
             veya ganimet duygusuna kurban etmekten kaçınmadığına tanık olunmaktadır. Benzer şekilde amatör fotoğ-
             rafçıların da toplu gezi ve seyahatler vasıtası ile herhangi bir etik tutuma aldırış etmeden fotoğraf çekmekten
             kaçınmadığı görülmektedir. Kuşkusuz fotoğrafçının bakışı konusuna, gerçeklik ortamına, zamana ve insanla-
             ra nasıl baktığına da bir ayna tutmaktadır.
                  Özel hayatını fotoğrafçının bakışına açan insanlarla fotoğrafçı arasında dolaylı bir güven duygusu vardır.
             Bir mesaja malzeme olan insan aynı zamanda bir konunun gerçeğini yaşayan insandır. O hâlde fotoğrafçı
             resmettiği insanları birer görüntü gibi değil, saygın birer insan olarak görmesi gerekir. Fotoğrafçı resmetmeyi
             bir gereklilik olarak gördüğü sürece sorumluluk altına girdiğini unutmamalıdır.
                                                                                Çerkes Karadağ, Fotoğrafın Yüzyılı





          32
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39