Page 354 - GRAFİK TASARIM 11
P. 354
Görsel 5.79. Çukur baskı, Mazhar Olgun, 14x 19 cm, 1946 Görsel 5.80. Çukur baskı, Neşet Günal, 14x 19 cm
İkinci yöntem “asitsiz kalıp hazırlama” teknikleridir (Görsel
5.79, Görsel 5.80, Görsel 5.81). Metal plaka üzerinde iz bırakan
herhangi bir şey baskıda çıkar. Bu tekniği uygulamak, seçilen
metalin yumuşaklığına ya da araçların keskinliğine bağlı olarak
kolay ya da zor olabilir. Bakır, asitsiz teknikler için en uygun
metaldir. Yeterince yumuşak olması kolay çalışmayı sağlar ve
pek çok baskı yapabilmek için dayanıklıdır (Görsel 5.82).
Kazıma (Gravür): Keskin, temiz bir sonuç için ve çukur baskı
çizgileri oymak amacıyla keskin oyma kalemlerinin kullanıldığı
örnektir.
Kuru kazıma: Karakteristik olarak yumuşak bir çizgi elde etmek
için keskin bir araçla kalıbın kazınarak bu izlerin yaratılmasına
Görsel 5.81. Issız topraklar, çukur baskı, bir örnektir.
James Siena, 28,3x 22,2 cm, New York,
2004 Mezzotint: Ton eşitliğini yaratmak için peydahlanmış yüzü
ile kalıbın mürekkebi alması için özel bir araçla pürüzlü hâle
getirildiği bir örnektir.
Motorlu araçlar: Bunlar, tipik olarak metali kaldırmaktan
daha çok yumuşak izler bırakarak çalışır. Kuru kazıma ya da
mezzotint gibi.
Düzeltici ve raspalama: İstenmeyen, gerideki ya da ilgisiz
izleri ortadan kaldırabilir. Önceden kalma herhangi bir kazıma
görünümünü modifiye edebilir.
Kazıma(Gravür) Kuru kazıma Mezzotint Motorlu araçlar Düzeltici ve raspalama
Görsel 5.82. Asitsiz kalıp hazırlama yöntemleri
352

