Page 22 - İKİ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 11
P. 22

1. ÜNİTE



               Tavan freskleri, İncil'in Yaratılış kitabındaki bazı sahneleri ve diğer dinî temaları içerir. Bu freskler, Adem ve
               Havva'nın yaratılışı, cennetten kovulmaları, Nuh'un hikâyesi, İbrahim'in hikâyesi, Musa'nın hikâyesi ve Me-
               sih'in soy ağacı gibi sahneleri içerir. Ayrıca köşelerdeki dört büyük kubbe desteklerinde yer alan dört büyük
               peygamberin portreleri de fresklerin bir parçasıdır.


               Michelangelo, fresklerin kompozisyonunu büyük bir ustalıkla tasarlamıştır. Figürler, hareket ve ifadeyle
               dolu dinamik pozlarla canlandırmıştır. İnsan vücudunun anatomisine olan hakimiyeti, fresklerdeki figürlerin
               gerçekçi ve etkileyici görünmesini sağlar. Işık ve gölge kullanımı, figürlerin hacimlerini vurgular ve derinlik
               hissi yaratır.

               Michelangelo'nun Sistine Şapeli'ndeki tavan freskleri, sanat tarihindeki en büyük ve etkili eserlerden biri
               olarak  övgüyle  anılmaktadır.  Michelangelo,  Sistine  Şapeli’ndeki  fresklerde  tavanın  eğrisel  ve  karmaşık
               yüzeyine uyum sağlamak için özel bir teknik olan “alsecco” tekniğini kullanmıştır. Tamamlanması yaklaşık
               dört  yıl  süren  bu  fresk,  Michelangelo'nun  döneminin  ve  sanat  tarihinin  en  büyük  sanatçılarından  biri
               olduğunu kanıtlar niteliktedir. Diğer önemli eserleri arasında “Yaratılış” freskleri ve “Son Yargı” freski yer
               almaktadır.

                                                          Yüksek  Rönesans  Dönemi  öncü  ressamlarından  Rafael
                                                          Santi  (1483-1520),  dinî  ve  mitolojik  konuları  ustalıkla
                                                          işleyen  bir  sanatçı  olarak  tanınmaktadır.  Eserlerindeki
                                                          mükemmel  kompozisyonlar,  perspektif  kullanımı  ve
                                                          anlatıcı tarzıyla öne çıkmaktadır. En önemli eserlerinden
                                                          bazıları “Atina Okulu” , “Sanatın İksiri” ve “Madonna della
                                                          Seggiola”  adlı  tablolardır.  “Atina  Okulu”  (Görsel  1.20),
                                                          Rönesans  Dönemi’ndeki  insan  merkezli  düşüncenin  bir
                                                          yansımasıdır.
               Görsel 1.20: Atina Okulu, 1509-11, Rafael Santi, Apostolik
                            Sarayı Vatikan, İtalya
               Eserde,  Antik  Yunan  felsefesinin  temsilcileri  olan  Platon  ve  Aristo,  idealize  edilmiş  figürler  olarak
               resmedilmiştir. Bu, Rönesans Dönemi’ndeki insan merkezli düşünceyi ve Antik Yunan'ın entelektüel mirasının
               önemini vurgulayan bir ifadedir. Rafael'in “Atina Okulu”, Rönesans Dönemi’nin figüratif sanatının en önemli
               örneklerinden biridir. Eser Rafael'in üslubunu, perspektif kullanımını ve idealize edilmiş figürlerle dolu
               kompozisyonunu sergiler. Bu, dönemin sanat anlayışının temelini oluşturan idealizm ve insan anatomisinin
               incelikli tasvirini yansıtır. Rafael'in ustalığı ve eserindeki figürlerin hareketleri, jestleri ve ifadeleri diğer
               sanatçılar için bir ilham kaynağı olmuştur.


               Bir  diğer  öncü  ressam  olan  Tiziano  Vecellio  (1488-
               1576), Venedik Okulu'nun en önemli temsilcilerinden
               biridir. Zengin renk paleti ve etkileyici ışık-gölge kulla-
               nımıyla tanınmıştır. Portreler, mitolojik ve dinî temalı
               tablolar üzerinde çalışmış ve Venedik aristokrasisi ve
               kilise için birçok eser üretmiştir. Önemli eserlerinden
               bazıları “Aldobrandini Madonna'sı” (Görsel 1.21) ve
               “Tanrıların Zamanı” adlı tablolardır.


                                                                Görsel 1.21: Aldobrandini Madonna'sı, 1532, Tiziano Vecellio
                                                                        (Tiziano Vecellio), Ulusal Galeri, Londra





                                                           20
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27